VÆR: Chris Tibbs forklarte værsituasjonen under ARCs skippermøte.

Utfordrende værmelding for ARC-seilerne

Det blir en start med lett vind, og spesielle forhold kan skape en gedigen parkeringsplass midt i Atlanterhavet. 

Publisert Sist oppdatert

– Etter å ha rundet øyene seiler vi rett vest, etter det aner jeg ikke hva vi skal gjøre, forteller Aksel Magdahl til Seilas ett døgn før start. Han seiler på en av feltets raskeste båter, «Trifork», tidligere VO70 «Ericsson».

Under skippermøte i dag ble det heller ingen klare råd å få. Et lavtrykk vil stoppe passatvinden, og skape et omrde med lett vind. Spørsmålet er å gå sør, eller nord for dette området. Hvor lettvindsområdet havner, vet heller ingen med sikkerhet. 

Sjanse, eller safe

Å seile vestover, og satse på å gå på nordsiden av lavtrykket ser ut til å være det raskeste valget. Dette valget gir en rute nærmere storsirklen, som gir korteste vei, og garanterer bra vind i starten. Utfordringen blir mot slutten av løpet. Hvordan komme sydover mot St. Lucia. 

Å sette kursen sydover til Kapp Verde vil gi lett vind i starten, men også en lengre vei. 

NAVIGATØR: Aksel Magdahl skal finne raskeste vei for «Trifork» til Karibia.
GRIB: Erik Welin-Larsen bruker Red Box sammen med Iridium for å laste ned værfiler. Disse laster han opp i kartprogrammet på PCen.
HOLDBARHET: Karl Otto Book mener at et seil har mistet sin holdbarhet når formen ikke lengre fungerer. Derfor bruker han støpte seil på langtur.

Gribfiler er viktig

Alle de norske båtene har muligheter til å laste ned gribfiler under veis. Dette er værinformasjon som tegnes på på ett nettbrett, eller en PC. Utfordingen er å få kun de dataene som er aktuelle. Å laste ned data via satellitt er både dyrt og tregt. Gribfiler lastes ned ved å sende en forespørsel på epost, og får det forespurte området med den informasjonen man ønsker tilbake, også på epost. De fleste deltagerne bruker en Red Box fra MailaSail, et system de fleste omtaler som plug and pray, ikke plug and play. Systemet gjør det mulig å blokkere innkommende eposter, slik at man kun får aktuelle værdata. 

Mann på land

Karl Otto Book på «Cubaneren» har det litt enklere. Han har alliert seg med Mats på Frivind hjemme som vil oppdatere ham med aktuelle data. Frivind vil også hjelpe til med rutevalget. 

– Så langt er det ikke noe entydig svar på rutevalg. Heldigvis har vi en ekspert som gir gjør denne analysen for oss på land, slik at vi kan konsentrere oss om seilingen, forteller Book til Seilas, rett etter skippermøtet. 

ARC+ sliter også

ARC+-seilerne startet på onsdag. Raskeste båt har så langt seilt 500 nm, 1/4 av etappen. Mange velger rumbline, men langt fra alle. En av båtene har seilt 250 nm nord for rumbline, sannsynligvis for å unngå parkeringsplassen som venter. 

PARKERING: Seilerne må velge om å gå nord, eller syd for et område med stille vind midt i Atlaterhavet. Kartet viser vindsituasjonen på onsdag, tre døgn etter start.