ARC

Påstand om juks

Lett vind har ført til mye motorbruk i ARC seilasen. Det mistenkes at ikke alt er oppgitt til regattaledelsen.

Publisert Sist oppdatert

Deltakerne i cruisingklassen i ARC seilasen har lov til å benytte motor under overfarten til St. Lucia, men hvert minutt med motorbruk skal oppgis på skjemaet deltakerne leverer fra seg etter innkomst. Nå mistenkes flere av mannskapene for å ha løyet om tidsbruken.

Knut Frostad som deltar for første gang i ARC seilasen synes motorbruk i en kappseilas er en uting og sverget før start at han ikke ville bruke motor ett sekund. (se intervju). Det å lære å akseptere frustrasjonen ved at det til tider kan gå langsomt er en del av utfordringen, mener Knut som vant ARC multihull klassen i år etter å ha seilt hele veien i sin Outremer 5X katamaran, «Nemo». Den tidligere Volvo Ocean Race sjefen og jorden rundt seileren sier det aldri var aktuelt å bruke motor, og tar i intervjuet for seg noen av dilemmaene ved å gå med motor i en seilas som i stor grad oppmuntrer til det.  

Tydeligvis er det mange som ikke deler hans syn på dette, særlig ikke under årets seilas, der det har vært mindre vind enn vanlig. Det er derfor mange som benytter seg å muligheten til å bruke motor for å komme raskere over havet. Nå verserer hardnakkede rykter om at enkelte har benyttet motor langt mer enn det som har vært oppgitt og at mannskapene er beredt på å lyve for å vinne premier.

Dette har ført til en etisk debatt der det stilles spørsmål om hvor langt deltakerne er villige til å gå for å vinne og om dilemmaet ved å la motoren gå natt og dag, mens man overfor omverden later som om man har seilt.

Beskyldningene hagler etter årets ARC etter at båten som vant både line honours og klassen sin skal ha gått for motor i 11 døgn sammenhengende fra Kapp Verde etter bare å ha oppgitt fem timers motorbruk. Juksing i havseilas er ikke noe nytt, og det er mange båter som gjennom tidene skal ha seilt unormalt raskt om natten. I årets ARC seilas har det vært uvanlig lett vind og motorbruken er derfor mer omfattende enn vanlig. I flere tilfelle mer enn antydes det derfor at mannskapene har vært lemfeldige med sannheten når det gjelder omfanget av bruken.

- Ryktene om dette er ikke noe nytt, sier Andrew Bishop, mannen som leder ARC regattaen, World Cruising.  - Det er imidlertid lite vi kan gjøre med saken med mindre noen leverer inn protest. Og det er det ingen som har gjort. 

Sett fra utsiden virker det absurd at seilerne skal ha glede av å late som om de seiler regatta, mens de i virkeligheten er mer på en leveringstur med 100 til 200 timers motorbruk. Dette reiser også spørsmål om deltakernes innstilling til lengre seilaser over havet. Har folk ikke lenger tålmodighet til å bruke den tiden det tar å seile? Ansees tiden under en viss hastighet for bortkastet dødtid?

Mange mennesker har drømt og planlagt denne seilasen i årevis, men når det kommer til selve seilasen er det om å gjøre å komme over havet så raskt som mulig. Noen bruker så mye penger på diesel at det hadde vært billigere å fly hele laget til Saint Lucia på business class. 

- Jeg stusser over det, sier Andrew Bishop. - Da vi drev ARC tidlig på nittitallet virket det som om seilerne gledet seg over seilasen over Atlanterhavet og vi hadde velkomstparties for båtene puljevis. Det kan nå se ut som om instillingen har forandret seg. Folk er mer opptatt av å komme raskt til bestemmelsesstedet enn å glede seg over ferden. Sportsånden har også tydelig endret det seg. Man er villig til å gi avkall på etiske prinsipper for å få med seg noen skarve pokaler.