Se og bli sett på sjøen

INTERNETT: En tjeneste som Marine Traffic gjør det mulig å følge fartøy langs kysten, men dataene er basert på uoffisielle mottagere. Ulike fartøy har ulike symboler. Fartøy som ligger stille vises som prikk.
NYTT: Amec WideLink B600 er et produkt i en ny AIS- klasse som kan beskrives som en mellomting av systemet som brukes på fritidsbåter og proffenes system. Boksen vil koste rundt 10 000 kroner.
SATELLITT: Norge har utviklet satellitter som brukes for å følge skipstrafikken. I dag har AIS er utvidet bruksområde.
BILLIG: ait1500 fra Digital Yacht er en prisgunstig AIS-transponder som ble lansert i januar 2017. Den vil koste under 6000 kroner.
POPULÆRT: Standard Horizon Quantum GX 6500 til ca. 11 000 kroner har både AIS-mottager og sender.

AIS gir deg økt sikkerhet

AIS gjør det mulig å se og bli sett på sjøen. Teknologien får stadig nye bruksområder og blir dermed en viktigere del av båtens utstyr.

Publisert Sist oppdatert

AIS ble utviklet som et system for å hindre kollisjoner mellom skip. Teknologien utvikles og bruksområdet utvides stadig. Systemet ble utviklet på 1990-tallet, og det ble tatt i bruk på skip i 2002, og det brukes både for å overvåke skipsfarten og for å øke sikkerheten på sjøen. Nå får også stadig flere sjømerker AIS-sender og blir en erstatning for radarfyr. Systemet gjør det mulig å legge inn varsler som dukker opp på plotteren din.

Det er diskutert hva som er viktigst av rader eller AIS. Det beste er selvfølgelig å ha begge deler, men AIS tar over en del av funksjonene fra radaren og blir derved et stadig viktigere navigasjonshjepemiddel.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER