Søk i arkivet

FART: 31,1 knop er siste målte hastighet.
FART: 31,1 knop er siste målte hastighet. Foto:

Ulykken med RS 158 Idar Ulstein:Holdt trolig 31 knop inn mot land

Data fra Marine Traffic viser farten redningsskøyta Idar Ulstein hadde før den braste inn i land.

Idar Ulstein som ble bygget i 2015 er i Ulstein-klassen, og har en topphastighet på 38 knop. På Marine Traffic vises det hvordan redningsskøyta kjørte etter at den hadde forlatt Bergsøya klokken 9.50 etter et dykkeoppdrag. Redningsskøyta kjørte så nord-øst, forbi nord for Ålesund og inn mot Tennfjord. Der stoppet den cirka 70 meter fra land og snudde 180 grader, og satte farten opp mot 20 knop, før den satte farten opp til om lag 30 knop og begynte å dreie nord-vest, mot land. Siste registrering fra AIS viser at redningsskøyta hadde 31,1 knop. Denne målingen var da om lag 700 meter før ulykken. Klokken var da 11.26.

RUTEN: Redningsskøyta hadde
vært på dykkeoppdrag da den satte kursen
nord-øst.

RUTEN: Redningsskøyta hadde vært på dykkeoppdrag da den satte kursen nord-øst. Foto: Skjermdump fra Marine Traffic

Knuste naust

Klokken 12.54 fikk politiet melding om at redningsskøyta hadde gått på land, og at tre personer skulle være om bord, ifølge Sunnmørsposten som først skrev om ulykken. Det viste seg senere at to personer ble lettere skadet. Redningsskøyta kjørte inn i naust som står ved strandlinjen i Kvernhusvika i Haram kommune, ifølge avisa.

Til rbnett sier Lars Holmeset så redningsskøyta da ulykken skjedde at han antar at hastigheten var rundt 30 knop.

– Jeg tenkte at hvis den fortsetter på denne måten treffer den land», sier han til avisen. Videre hørte han et brak, og så at redningsskøyta traff land og spratt sidelengs inn det naust som han bygde for noen år siden.

Granskes

Sunnmørsposten skriver at Redningsselskapet i dag er i samtaler med mannskapet som var om bord, og kartlegger ulykken.

VG skriver også at Redningsselskapet undersøker hvor høy hastighet redningsskøyten hadde da den traff svabergene. Beredskapssjef Ronny Pedersen sier til VG at de vil bruke eksterne ressurser, og at politiet er koblet inn.

– Det er usikkert hvorvidt havarikommisjonen kommer til å se på saken, sier Pedersen til VG.
Idar Ulstein er blitt heist opp av lekteren Mammutkrana fra Buksér og Berging, og fraktes videre til Ålesund.

Tidligere ulykke

Natt til 12. november 2015 var det også en alvorlig ulykke da Redningsskøyta Bill kjørte på land utenfor Mandal. Redningsskøyta var da under testkjøring etter at den hadde vært på verksted. Dette er ikke samme klasse som Idar Ulstein som er i Ulsteinklassen. RS Bill er i Bergesen-klassen, og er god for hele 40 knop. RS Bill ble for øvrig sjøsatt i 2014, mens RS Idar Ulstein ble sjøsatt i 2015, med henholdsvis skyøtenummer 157 og 158.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen