MOB: Sailor Simon Grier-Jones falt i sjøen fra sin J/111 rett uten for moloen i Cowes.

Anbefaler AIS Sart etter å ha falt i vannet

Simon Grier-Jones falt i sjøen da rekka røk i april. Med godt sikkerhetsutstyr, ble han reddet i løpet av tre minutter.

Publisert Sist oppdatert
TEST: MOB-situasjonen ble en vekkelse for Simon Grier-Jones som fikk sjekket at utstyret fungerte.

Situasjonen skjedde under et todagers RYA Yachtmaster praktisk test utenfor Cowes. Dagen blir beskrevet som kald, fuktig og vindfull.

Vi var rett på utsiden av havnen i Cowes og skulle gjennomføre en MOB-drill da jeg var på dekk for å ta ned forseilet. Mens jeg holdt på, røk rekkevaieren, forteller 54 år gamle Simon Grier-Jones i en pressemelding for Ocean Signal rescueME MOB1. Vanntemperaturen var under 10 grader, som vil gi rask hypotermi.

Situasjonen minner mye om da Vidar Moe falt over bord under Skagen Race i 2018, les om historien hans: – Glad jeg lever og kan advare

Reddet kjapt

Simon Grier-Jones ble raskt reddet, og var om bord i løpet av tre minutter. I løpet av den tiden ble også redningsselskapet i Cowes varslet, fordi det er vanskelige manøvreringsforhold i området på grunn av sterk strøm. De fikk en lettbåt på vannet med en lege, som igjen fikk tilkalt ambulanse. Legen var engstelig for sekundær drukning, en død som kan oppstå i ettertid fordi saltvann i lungene hindrer oksygenopptak. Medisinsk korrekt begrep er lungeødem.

Heldigvis fant legen ingen symptomer, så seileren kunne returnere til båten.

Ble sett på plotteren

Simon Grier-Jones hadde en vest med en AIS-sart montert.  Når han falt i vannet, sendte denne enheten MOB-signaler til alle båter med AIS-mottaker i nærheten. Dette MOB-signalet viser posisjonen til personen i vannet. Det gjør at en person i vannet lettere kan bli funnet. og reddet opp. I kalt vann er tid en knapphetsfaktor.

Les: Mindre og billigere AIS-SART

Kort rekkevidde

– AIS Sart er veldig bra for å bli plukket kjapt opp fra sjøen, men krever at båter i nærheten har AIS-utstyr. Rekkevidden på en slik nødsender er ca 7-8 nautiske mil, forteller Ole Paulsen. Paulsen har lang fartstid fra Tjøme Radio, og bistått i en rekke redningsaksjoner, og jobber nå for Seatronic etter at kyststasjonen ble lagt ned.

Det mange ikke vet, er at redningstjenesten ikke blir alarmert når en slik AIS-Sart blir aktivert. For at det skal skje, må senderen også ha DSC-funksjon, noe noen har, forteller Paulsen til SEILmagasinet.

Les: Falt over bord og druknet i Sørishavet  

For hele mannskapet

Simon Grier-Jones falt skal seile Fastnet Race, et av de tøffeste regattaene som arrangeres.

Selv om situasjonen ikke var livstruende, så viste den meg at utstyret fungerer. Det lærte meg litt om hva som skjer når noen faller i vannet, og hvordan en slik situasjon skal takles. Han vil nå kjøpe AIS Sart til hele mannskapet som en forsikring.

Les: AIS gir deg økt sikkerhet

 

AIS-SART: Seileren var utstyrt med en Ocean Signal rescueME MOB1 med AIS og DSC.
AIS SART: Dette er en liten sender som gjør at du dukker opp med et nødsignal på plotteren til båter i nærheten om du faller over bord. En slik sender kan monteres i vesten.