Søk i arkivet

Navigasjon og sjømannskap

Seiljuss: Ikke fagmessig utført arbeid

I forbindelse med at det skulle utføres en jobb på en båt ble riggen tatt ned. Da jobben var fullført, ble riggingen satt bort til en underleverandør og båten ble deretter levert til eier. Problemet var at riggingen var feilaktig utført.

Slik lages sjøkartene

4000 fritidsbåter går på grunn hvert år. Kartverket har tre båter på vannet som fortløpende oppdaterer kartdataene. Hvert år avdekkes 1500 grunner.

Sjøkart: Det koster å oppdatere kartbrikkene

Hvert år kartlegges 1500 nye grunner i Norge. Kartverket oppdaterer dataene sine fortløpende, men det koster å få oppdatert kartbrikkene for fritidsbåtfolk.

Vil bedre ulykkesstatistikken på sjøen

Magne Rommetveit og fire stortingsrepresentanter fra Arbeiderpartiet har sendt inn forslag for å øke sikkerheten for fritidsbåter.

Dyrere og dyrere å gå på grunn

En liten berøring av bunnen kan være nok til å få hele sommeren spolert. Skadeomfanget kan bli stort og ventetiden lang før båten blir reparert.

Er du klar for sjøsetting?

Dock like a boss har fått 32 millioner visninger. Her er oppfølgeren.

Ukens trimmetips - nummer 10: Det viktige skjøtpunktet

Forseilets skjøtpunkt justeres ved å flytte skjøtvognen frem eller tilbake på skinnen. Skjøtpunktet bestemmer tvisten i seilet og dybden i bunnen av det.

Lager filmdokumentar om egen langtur

Gutta på «Solskinn» er klare for eventyr med kamera. Askergjengen ønsker at turen skal hjelpe fattige på Haiti.

Ukens trimmetips - nummer 9: Fart gir høyde på bidevind

Det er kursen over grunnen som teller når du seiler bidevind – ikke hvor høyt båten peker med baugen.

Seiltrim: Finn den optimale krengningen

Det finnes en optimal krengningsvinkel som båten er designet til å seile med. Det er mye å hente ved å tilpasse seilføring og trim til denne krengningsvinkelen.

Ukens trimmetips - nummer 8: Lusen i akterliket er fasiten

Lusene i akterliket er fasiten for hvordan du skal trimme storseilet i lett vind.

Ukens trimmetips - nummer 7: Nesten alle regattaseilere gjør denne feilen

Tvist er kanskje det viktigste trimparameteret av alle. Men hva er det egentlig – og hvorfor har vi bruk for det? Det er en ganske interessant historie, for her er det flere ting på spill enn man skulle tro.

Gå til toppen