Søk i arkivet

Navigasjon og sjømannskap

Oppgjørets time

Hva dekker forsikringen? Når skal selskapet kunne betale for en reparasjon og når skal noe erstattes? Skal man få en erstatning som gjør det mulig å kjøpe et nytt, tilsvarende produkt? Spørsmålene er mange når det gjelder forsikring.

Oppdatert og utvidet om langtur

Nå har Andreas Holo oppdatert selve bibelen for norske langturseilere.

Glemt og forlatt

Gamle båter er kostbare å bli kvitt.  En Alo 28 skaper hodebry for marina i Leangbukta.

En snøbyge for mye

En Alo 28 har stadig ligget dypere på vannet i Leangbukta. I helgen bukket den under.

Pass på båten din

I vårsolen synker mange båter

Langturseiling på Sjøen for alle

Sett av helgen til besøk på Fornebu – om du drømmer om å seile langt.

Tragisk ulykke i USA

En drept etter rorhavari under regatta utenfor California.

Seiltrim i hard vind

I mye vind er det kort og godt flere «hestekrefter» i riggen enn man kan bruke. Her er noen tips om hvordan du best kvitter deg med overskuddet.

Seks ganger jorden rundt alene

Cruising Club of America har nettopp hatt sin årlige «Awards Dinner» der medaljene for de største seilerbragdene siste år ble utdelt.

Ikke bekymret

Jefa leverer rorkonstruksjoner til nesten alle de største verftene. Stig Jensen forteller at det sjelden forekommer skader, men han har klare meninger om hvordan en rorkonstruksjon bør være.

Sank etter rorhavari

I september mistet en Sweden Yacht 45 roret i Det indiske hav. Den sank. Heldigvis var det andre båter i nærheten.

Delte meninger om ror

Vi tok runden på messen i Düsseldorf for å snakket med båtprodusenter av langturbåter om deres rorløsning. Meningene er delte.

Mistet roret i Atlanterhavet

Dag Rørslett seilte ARC og kom i havsnød da roret forsvant. En annen båt sank i Det indiske hav da festet til rorstammen røk. Mange har opplevd rorhavarier med mindre dramatiske konsekvenser. Her setter vi fokus på rorkonstruksjoner. Dag Rørslett forteller om sin opplevelse.

Gå til toppen