Søk i arkivet

GREI FART: Motoren manglet det siste dyttet, men klarte å få 36-foteren opp mot syv knop på flatt vann.
GREI FART: Motoren manglet det siste dyttet, men klarte å få 36-foteren opp mot syv knop på flatt vann. Foto:
LAVT TURTALL: Motoren skal gå opp mot 3200 omdreininger, men jeg klarte ikke mer enn 2500. Da den fusket falt det ned på 1500.
LAVT TURTALL: Motoren skal gå opp mot 3200 omdreininger, men jeg klarte ikke mer enn 2500. Da den fusket falt det ned på 1500. Foto:

Bruktbåt: Lesernes løsninger for motorfusk

Før sommeren oppførte motoren seg merkelig. Den fungerte greit i 20 minutter, men så mistet den turtall. Mange lesere hadde opplevd lignende problemer og kommer med forslag og råd.

Våre lesere kan mer enn å seile, derfor la jeg ut en sak hvor jeg ønsket tips fra dere. En rekke gode svar kom inn, svar som kan være til glede for andre lesere med gammel motor. Dårlig dieseltilførsel og problemer med kompresjonen er gjengangere blant tipsene fra leserne. Her er noen av forslagene.

Se på eksosen

Problemet du beskriver kan høres ut som om det kommer fra dieselsystemet og/eller er kompresjonsrelatert. 

Ingen motorer varer evig, og om det ikke blir utført service regelmessig så vil motoren slutte å fungere optimalt. Det som skjer er at stempleringer og stempel blir utslitt og toleransen blir for stor. Da mister man kompresjon og det blir vanskeligere å starte (bruk av startgass er en god indikasjon på dette). Dieselgass tenner på ca 60°C, når stempelet komprimerer lufta i sylinderen stiger temperaturen og når diesel blir sprøytet inn blir den forstøvet i dysen. Så antenner det og motoren går rundt. 

Hvis feilen er stor kan man avklare symptomer ved å se på eksosen. Er det for eksempel oljefilm på sjøen etter at motoren har gått lenge på tomgang så tyder det på dårlige dyser/dårlig forbrenning eller dårlige stempelringer. 

Hvis man ikke selv er motorkyndig (mer enn å skifte olje) så bør man søke hjelp av noen som har den nødvendige erfaringen eller få et verksted til å se på problemet. Jeg er selv maskinist av yrke, og jeg skiftet ut min gamle motor med en ny. Den skal tross alt virke når det blir storm og man vil inn til kai. Uansett, lykke til med skruingen. 

Luft og dieseldyr

For et par år siden kjøpte jeg en Maxi 999 med Volvo Penta 2002 fra 1986. Veldig bra båt, men fikk umiddelbart problemer med motoren. Både start og trekkraft var dårlig. Startgass var nødvendig. Problemet viste seg å være en kombinasjon av flere ting både luft og «dieseldyr». Dieseltanken ble renset, alle filter skiftet (husk også å rense det på lavtrykkspumpen), nye slanger (gamle slanger kan dra inn luft), ordne lekkasje i lufteskrue, nye dyser og skikkelig gjennomgang av det elektriske på motoren. Det ble en del arbeid, men det gjorde susen. Starter og går nå som en drøm, selv i kaldt vær. Jeg fikk også høre at motoren antakeligvis var utslitt, men det var feil. Problemet med seilbåtmotorer er ofte at de går for lite. På min tidligere båt med en BMW D7-motor opplevde jeg en god del korrosjon på eksosventilen. Litt ventilsliping var det som skulle til og passe på konservering og lukkede ventiler under lengre perioder uten bruk.

Hvordan er fargen på eksosen? Hvit = luft, svart = uforbrent diesel, blå = sliten motor...

Øystein, Kongevold Maritime

Luftingen til dieseltanken

Jeg er ganske sikker på at tilførselen (tankstussen, sila e.l. i tanken ) er tett. Feilsøk dette ved å koble slanger for tur og retur rett i for eksempel en 10 liters reservekanne. Hilsen Bj

Motoren blir varm

Jeg har hatt lignende problem med min MD5B. Årsaken jeg kom frem til var varmgang. Byttet impeller, termostat og «borret» opp hullene i termostathuset slik at nok vann gikk gjennom. Det gjorde susen! Hvis kjølevannet ditt er kaldt/lunket når motoren er varm så fungerer ikke kjølingen din. Kjølevannet skal holde god temperatur og faktisk veksle mellom varmt og kaldt alt ettersom termostaten åpner og lukker seg. 

Hvis motoren din er saltvannskjølt så har du vel en 60 graders termostat og da skal du i teorien kunne legge hånda på toppen uten å brenne deg! Hvis det ikke er tilfelle når motoren begynner å fuske så holder jeg en knapp på varmgang.

En ting på min motor er at dieselpumpa/materen blir veldig varm. Kan det være materen din som fusker når den blir varm?

Som sagt hadde samme symptomer som deg, og løsningen hos meg lå i kjølesystemet.

André

Ødelagt dieselpumpe

Dette minner om problem vi hadde med vår tidlegare VP 2003, 29 hk. I starten gjekk den jamt, men begynte å variere litt i turtall etter ein times gange. Dette vart så tidlegare og tidlegare, med aukande styrke. Ein lokal «diesel-guru» meinte dette var dieslepumpa. Klarte å reparere det midlertidig, men vi måtte til slutt skifte pumpa, og problema forsvant.

Rens tanken

Hadde akkurat samme problem og symptomer på min forrige båt, en 80 modell Marieholm 33 med en 93 modell VP 2002. Da var feilen en liten sil nederst på sugeledningen nede i tanken som gradvis sugde seg tett med rusk fra tanken. Når motoren ble stoppet, ramlet antakelig noe av dette av og motoren kunne startes igjen. Tankrens og fjerning av hele silen (lot i stedet grovfilter / vannutskiller gjøre jobben) løste problemet.

Det kan være en idé å sjekke? 

Eivind Wentzel Jensen, 

Formann Rygge Båtforening

Bytt toppen

Hva som er årsaken til at motoren fusker etter en tid har jeg ikke peiling på. Men dårlig kompresjon hadde også jeg på min VP 2003 da jeg overtok båten for ti år siden. Jeg kjøpte en byttetopp som da kostet ca 5.000 kr. Siden da har motoren vært lettstartet og går fortsatt som ei klokke.

Toppen kan byttes mens motoren står i båten. Det er nok den rimeligste måten og fikse kompresjonen på. Motoren din har neppe gått så mange timer at stempler og fjærer trenger overhaling.

Lars Erik

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen