Slik tar du vare på kalesjen

FULL RULLE: Noen impregneringsmidler pensles på med en stiv pensel, andre påføres med svamp eller sprayes på. Det fungerer greit å bruke et lite rulleskaft med svamprulle.
LEPPEPOMADE: Lypsyl fungerermeget bra som smøring av glidelåser. Låsen glir som bare det etter en runde med leppepomade.
SY SELV: Er sømmen gått opp over et mindre område, kan du sy det selv for hånd. Bruk seilmakerutstyr og tråd med fett. Bruk vanlig takletråd som er sterk og satt inn med fett.
STRIKK: Sjekk at kalesjestrammere og kalesjestrikk i gummi ikke er morken. Om så er tilfellet, skifter du dem.
JORDSLAG: Jordslag er bitte småmugg- og svertesopp som vokser blant annet på tekstiler. Det kan være krevende å få bort jordslag fra kalesjen.
TAR SEG DÅRLIG UT: En kalesje som ikke er vedlikeholdt, tar seg dårlig ut. Steller man godt med kalesjen, vil den få mye lengre levetid.
HARDT Å TA IGJEN: Du bør vaskekalesjen hvert år. Hvis ikke vil skitten bli inngrodd og det vil være betydelig vanskeligere å få kalesjen ren. En skitten kalesje tar seg dårlig ut på båten.
SPRAYES PÅ: Om du bruker et middel som sprayes på, er det smart å enten gjøre det i garasjen eller på en vindstille dag. Her brukes det impregnering fra Biltema.
MYE PÅ MARKEDET: Det finnes ethelt hav av produkter for stell ogvedlikehold av båtkalesje; kalesjevask, jordslagfjerner, impregnering og mye mer. Vi har sett på noe av det som finnes.
KALESJE-KILLER: Måkeskitt er enskikkelig kalesje-killer. Skitten børfjernes så raskt som mulig, gjernemed saltvann og en myk børste. Deretter spyles med ferskvann.
KONTAKTLIM: På nylontelt kan tettes i sømmene med å stryke et tynt lag med kontaktlim på sømmene. Dette blir ikke særlig pent, og anbefales ikke på selve kalesjen. Men det kan fungere bra på presenninger, sjøklær og kalesjer i presenningsduk.
RENE VINDUER: Du kan bruke vanlig vindusspray (Jif eller tilsvarende) og tørke godt med mykt papir eller en myk duk for å få rene kalesjevinduer. Ikke bruk Zalo eller tilsvarende, det legger igjen en hinne.

Tett i toppen

En kalesje varer gjerne i ti år. Med riktig stell og vedlikehold betydelig lenger. Vi har sett på hva du kan gjøre for at kalesjen skal få et langt og lykkelig liv.

Publisert Sist oppdatert

I en turseilbåt står sprayhooden gjerne oppe hele tiden, mens kalesjen bare brukes i havn når det er dårlig vær. I motorbåter er kalesjen i bruk konstant. Kalesjen i en seilbåt vil følgelig normalt ha mye lengre levetid enn sprayhooden og en motorbåt-kalesje.

En ny kalesje eller sprayhood er en ganske stor investering, og for hvert år du forlenger levetiden, er penger spart. Det er imidlertid ikke bare på grunn av dette at det er viktig å ta godt vare på kalesjen. Det er ikke hyggelig om det stadig drypper inn vann eller om glidelåsene er håpløse å betjene. Det er heller ikke noe særlig om vinduene er grå og vanskelige å se gjennom.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER