TEGNING: En nøyaktig tegning av remskiven jeg ville ha for å få maksimalt ut av dynamoen ved lave turtall.
KABLENE: Her er spenningregulatoren koblet opp med feltledning (blå), bryterledning(brun), strømtilførsel pluss (rød), jord/minus (svarte), temperaturføler fra dynamo og batteri (tynne røde og sorte), batterispenningsføler (grå) og turtellerutgang ...
TYGGER UNNA: Her er dynamoen i bruk for første gang. Begge dynamoer lader og batteriene svelger unna rundt 120 A.
BRYTER: Med denne bryteren skifter vi mellom intern eller ekstern spenningsregulator. Den er koplet inn i bryterledningen fra oljetrykksbryteren.
IDEELL: Ideell ladekarakteristikk for batterier i båter. Under topplading vil dynamoen lade med bortimot maksimal effekt, mens den gradvis vil avta når den når toppspenningen, typisk rundt 14.4 V ved 25 oC. Når batteriene er bortimot fulle, vil ...
MÅL: Ved å legge målebåndet hele veien rundt begge reimskivene, får vi et totallengde på rundt 115 cm.

Mange hensyn å ta når du skal installere

Det må en del planlegging til om du skal få en god installasjon, om det i det hele tatt er mulig i din båt.

Publisert Sist oppdatert

Tåler motoren den ekstra belastningen en ekstra dynamo tar?

For nyere motorer er svaret som regel ja, men det er ikke sikkert at det går på en eldre. Sjekk med leverandøren. For vår Volvo D2-55 var Volvo på de tidligste modellene kritiske til å montere en ekstra dynamo i frykt for at veivakselen ikke skulle tåle det. Det er senere blitt akseptert av Volvo at det ikke skal være noe problem.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER