1: Den gamle gjennomføringen kan demonteres ved å skru de ytre og indre delene fra hverandre, men det er lettere å kappe flensen fra utsiden. Vinkelsliper kan brukes med forsiktighet. En mer elegant løsning er å sage flensen av med et hullbor.
SAG: Den armerte plastslangen kan kappes til passende lengde før montering.
ARMERT PLAST: Komposittgjennomføringen og sjøventilen er lagd av armert plast. Slike systemer har store båtprodusenter etter hvert gått over til å montere.

Fra irret messing til komposit

Svake skroggjennomføringer og defekte sjøventiler må byttes umiddelbart for å unngå ulykker. Heldigvis er jobben verken vanskelig eller dyr.

Publisert Sist oppdatert

Kranene på skroggjennomføringene, sjøventilene, må kunne lukkes tett når båten ikke er i drift. Dermed får ikke snikende feil eller for eksempel frostskader på slanger og komponenter fatale konsekvenser når båten ligger i sjøen om vinteren. Det må også være mulig å stenge kranene når båten er i bruk i tilfelle lekkasjer, tekniske problemer eller slangebrudd.

I likhet med skoggjennomføringene er sjøventiler av metall svært utsatt for korrosjon og en defekt ventil gir null sikkerhet. Det er ingen grunn til å utsette byttet av sjøventiler og skroggjennomføringer.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER