GIFT: Bunnstoff skader miljøet i marinaer og på havet. Dagens regler vil sannsynligvis bli skjerpet.
FREMTID: LEAF er et forskningsprosjekt som kan bli morgendagens bunnbehandling. Nesten alle som deltok i prosjektet er særdeles fornøyde.
METALL: Kobberbasert bunnstoff får metaller til å korridere. LEAF kan brukes på propell, drev og roraksel uten fare.
GROE: Få av forsøksdeltagerne fikk problemer med groe. Vi opplevde en vekst av mosdyr på begrenset område av skroget og ror.
SAMMENLIGNING: Vi tester også LEAF mot et bunnstoff fra Jotun som har mange av de samme gode egenskapene, men som inneholder kobber.

Strengere krav, bedre løsninger

Miljøet blir vinneren og mye tyder på at det kan skje uten at båtfolket lider. Vi har testet det som kan være fremtidens bunnstoff, og sett på andre alternativer.

Publisert Sist oppdatert

Miljøkravene for bunnstoff blir tøffere i tiden fremover. Kobber, som i dag er mest brukt som groehindrende ingrediens og som er mest effektivt, kan bli forbudt. Det går med mye, svært mye. Bare i Sverige, hvor kobber er forbudt i nord og kun i små mengder i øst, brukes det 150 tonn kobber i bunnstoff per år. Også biocider, som skal holde sjøgresset unna og som blir brukt i tillegg til kobber, kan forsvinne. Det tyske kjemiselskapet BASF sluttet å produsere Irgarol i 2015. Middelet ble blitt bruk av mange produsenter og disse må nå se etter andre løsninger. Det betyr at virkningen av bunnstoffet du bruker kanskje ikke er like effektivt i år.

– Irgarol ble ikke godkjent av EU i BPR (Biocidal Product Regulation) fordi det brytes ned for langsomt i miljøet, forklarer seniorkjemiker Tonje Nordby hos Jotun.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER