Slik reparerer du

INNSPEKSJON: Med et inspeksjonskamera på en sonde var det lett å se hvor mye som skulle repareres.
1. DELAMINERING: Avgrensningen av det delaminerte området kunne lettest gjøres ved å skjære en fintannet multiskjærer. Samtidig skulle reparasjonshullet ha en størrelse stor nok til at man kunne få en bøyelig bakplate på plass.
2. STØVSUG: Glassfiberlaminatet er så tynt at en utvendig reparasjon ikke var mulig. Innvendig sliping kunne la seg gjøre med et sandpapir på en bøyelig slipekloss. Støvsuging utvendig og innvendig er viktig for å få alt løst vekk fra området.
3. MOTHOLD: Det bøyelige motholdet kan skjæres ut av en gammel plastdunk til for eksempel spylevæske. Bunnen hadde den riktige kurven, slik at bakplaten kunne trekkes flush mot kledning og dekk under støpingen.
4. FORBEREDELSER: Forberedelser handler om å ha alt klart til selve reparasjonen. Klipp glassfiberduken med saks i seks passende stykker. Stikk to ledninger gjennom motholdsplaten og plasser glassfiber-rowingen på platen.
5. EPOKSY: Epoksyen skal blandes i forholdet en del herder og fem deler base. Impregner glassfiber-rowingen bit for bit.
6. BRUK FINGEREN: Påfør epoksy på kantene på innsiden av hullet med fingeren. Husk alltid å bruke hansker ved epoksy-arbeid.
7. LEDNINGER: Laminatet stikkes inn i hullet og ved å dreie med ledningene kan motholdsplaten plasseres slik at den støtter perfekt.
8. JUSTER: Ved å trekke i ledningene kan motholdet justeres slik at laminatet ligger nesten flush med skrogets ytre overflate.
9. TREKKET: En stol med litt tyngde på setet er best til å holde et jevnt trekk i ledningene under herdingen.
10. VARME: Varme fra en hårtørre kan fremskynde herdingen slik at reparasjonen tar kortere tid.
11. SLIP FORSIKTIG: Før sluttsparklingen opp til nivået til skorgsiden, skal reparasjonen slipes jevn. Vær forsiktig, for det omkringliggende laminatet er tynt.
12. SPARKELMASSE: Lett slipbar tokomponent sparkelmasse gir en fin finish før den avsluttende lakkeringen.
13. FINISH: Bruk noe av den avskårne overflaten til å finne den rette fargen på alkydemaljen. Finn eventuelt en liten boks alkydemalje i riktig nyanse hos en sykkelreparatør.

Hull i jolla

Lekkasjer i joller kan være små, vanskelige å oppdage og sitte kinkig til. Her er noen tricks når du ikke kommer til på baksiden.

En mikroskopisk sprekk langs relingslisten på jollen var skurken; årsaken til at den lakk. Det hadde ikke skjedd fordi jollen hadde kollidert med en annen, men etter noen undersøkelser viste det seg at jollevognens støttevanger og støtter stod hardt mot jollens Reces. Landveistransport av jollen hadde blitt for hard kost for det tynne glassfiberskroget, og jollens støttepunkter måtte endres. Jollen hviler på vognens støtter i recessen og avlaster dermed bunnen slik at det ikke blir buler i den.

Reparasjonen ble komplisert fordi det ikke var mulig å komme til inne i båtens vanntette skott. Å reparere skaden fra yttersiden var derfor eneste mulighet, men hvor mye hadde skroget delaminert? Og hvor stort hull måtte vi skjære?

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER