Høstklargjøring av treseilbåt

MILJØ: På Blommenholm i Bærum er Norges fineste klassiske treseilbåter samlet. Miljøet deler på kunnskapen.
TO: Johan Christian Falchenberg og kona Heidi Helene Aasen klarer det meste av nedriggingen selv. Skipperen er lettere å få opp i masten enn storseilet.
SKJØRT: Masten er et smykke og må behandles deretter når den taes på land.
LØSNES: Mens mastekranen støtter masten kan riggen løsnes.
ENKELT: I og med at båten rigges ned hvert år, er det ingen bolter som sitter fast. De er enkle å løsne.
10-METEREN ROLLO 4: 58 fot, 19,5 tonn, bygd av Anker & Jensen i Vollen i 1936.

Ikke mye mer jobb enn med plastbåt

Å eie en klassisk treseiler betyr en kortere seilsesong. Allerede i slutten av september bør båten på land. Skroget må tørke før frosten kommer.

Publisert Sist oppdatert

Vi var med Johan Christian Falchenberg og kona, Heidi Helene Aasen, på nedrigging av «Rollo 4» en septemberdag i 2016. For dem er jobben en hyggelig rutine. Båten har fast vinterplass ved Blommenholm Båtforening, og miljøet på brygga der er en faktor til at det i det hele tatt er mulig å eie en båt som «Rollo 4», som er en 10 mR, med en normal inntekt.

– Jeg tar av seilene, tømmer båten, rigger ned masten og vinterklargjør motoren. Jobben med å få båten klar for vinteren er ikke noe annerledes for meg enn for eiere av plastbåter, mener Falchenberg.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER