Skjult slitasje

USYNLIG: Hva skjuler det seg av korrosjon på vaieren inni rekkestøtten?
DELER: Dette er delene vi skulle bruke for øvre og nedre rekke på begge sider samt åpningen i pushpiten. Merk at her er det noen deler ved sideåpningene som ikke vil være i bruk (sånn er det å kjøpe ferdige sett som er billigere enn delene hver for ...
FOR SPINKELT: Her er det taustramming av rekka, men i tillegg til at vaieren ikke er godkjent, er nok ikke sjakkelen heller så kraftig som påkrevet.
RUSTEN: Her ser vi hvordan vaieren er rusten inne i terminalen. Hvor solid er den egentlig?
HOLD GODT: Skyv terminalen forsiktig over klemmestykkene og skiven mens du sørger for at de ikke forskyver seg.
FORSIKTIG: Den andre delen av terminalen (øye, krok, strekkfisk eller gaffel) skrus forsiktig over det hele. Skru denne andre delen rundt mens den første står stille. På denne måten forskyver ikke vaieren seg.
MUTTER: Når alt er dratt ordentlig til, sikres skrukoblingen med en kontramutter.
MERK: Når strekkfisken er montert, skrus den nesten helt ut, og deretter 1 cm inn før du strekker i vaieren og merker av hvor vaieren skal kuttes i den andre enden.
TAU: Her er det i underkant av 10 cm åpning hvor tau benyttes på begge rekkehøydene. Legg merke til at tauet går gjennom en avrundet ring som ikke sliter på tauet.
ENDEN: Klemmestykkene og skiven monteres slik at enden på vaieren stikker om lag 5 mm utenfor skiven.
TRE: Etter at vaieren er kuttet, træs enden av terminalen over vaieren. Ikke skru terminalen helt fra hverandre, men løsne godt opp og skyv vaieren inn mellom klemmestykkene før terminalen demonteres.
KUTT: Kutt vaieren der den vil butte i bunnen av terminalen.
DIMENSJON: Med en tang som skal klare 12 mm vaier, blir kuttingen veldig enkel. Husk å sjekke knivene etterpå.
FOR SPINKEL: Denne tangen er dimensjonert til 6 mm wire, og det er vanskelig å få et rett kutt selv på 5 mm wire.
SKJULT: Går du for Talurit/Nicopress varianten, må de skarpe kantene dekkes over med krympeplast eller vulktape. Her er mulighet for korrosjon under beskyttelsen.
JUSTERING: Kroken er tilpasset vaieren og har en integrert strammefunksjon. Her ser du hvor mye det er å gå på.
GJENBRUK: Delene som klemmes over wiren når terminalen skrus sammen. Disse er å få kjøpt løst så du senere kan gjenbruke terminalen bare ved å bytte klemmestykkene.
SILIKON: Med litt marin silikon ble alle terminalene forseglet for å hindre vann i å komme inn.
TAPE: Ringene er sikret med tape for ikke å gå opp ved en feiltakelse.
FERDIG: Da er rekka ferdig og båten har en rekke som tilfredsstiller ikke bare regattareglene, men også viktige krav til sikkerhet.
FERDIG: Da er rekka ferdig og båten har en rekke som tilfredsstiller ikke bare regattareglene, men også viktige krav til sikkerhet.

Sitter du trygt mot rekkevaieren?

– Len deg godt mot rekka, Gunnar, så ser du lusene. Husk rekkevaieren er i stål. Den kan du stole på! Rett etterpå forsvinner hele mannen over bord.

Publisert Sist oppdatert

De fleste av oss setter alltid sikkerheten i høysetet når vi er utpå. Det er mye som skal virke 100 prosent, og enkelte deler er helt vitale for at vi skal kunne ferdes trygt på sjøen. En av de viktigste oppgavene er å hindre at folk faller over bord. Det kan gå riktig galt, ikke bare ved brygga. Skjer det med en som ikke er svømmedyktig, i litt dårlig vær, mye sjø og kanskje om natten, kan minuttene i vannet bli skjebnesvangre. Rekka, eller manntauet, har som funksjon å forhindre folk i å falle over bord.

Det er rekka mannskapet lener seg mot når de sitter i lo for å få oversikt eller skal ha vekten på riktig plass. Det er den vi holder oss fast i når vi går på dekk, og den vi setter vår lit til om vi skulle snuble. For mange av oss som ikke har hel pushpit, er vaier en del av rekka akterut som vi plasserer ryggen mot når vi sitter og styrer. Den må vi være 100 prosent sikker på at ikke ryker eller løsner!

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER