Søk i arkivet

VÅRPUSS: Med god planlegging kan vask, stoffing og polering bli gjort på en dag.
VÅRPUSS: Med god planlegging kan vask, stoffing og polering bli gjort på en dag.
FINISH: Glatt bunn krever mye jobb. Sliping krever beskyttelse.
FINISH: Glatt bunn krever mye jobb. Sliping krever beskyttelse.
PROPELL: Båteieren har brukt VC-17 og hold god avstand fra drevet for å hindre tæring.
PROPELL: Båteieren har brukt VC-17 og hold god avstand fra drevet for å hindre tæring.
TAPE: Legge maskering tar kort tid, og sparer jobb.
TAPE: Legge maskering tar kort tid, og sparer jobb.
KANTER: Maling drar seg vekk fra skarpe kanter. Det er derfor viktig å male over flere ganger.
KANTER: Maling drar seg vekk fra skarpe kanter. Det er derfor viktig å male over flere ganger.
RULL: Skumruller gir et godt resultat raskt.
RULL: Skumruller gir et godt resultat raskt. Foto:
DREV: Jotun har egnet bunnstoff for aluminium. Nons Stop Supreme i hvit er uten kobber.
DREV: Jotun har egnet bunnstoff for aluminium. Nons Stop Supreme i hvit er uten kobber. Foto:
VASK: Sprayflaske med rengjøringsmiddel, kluter og en bøtte med vann holder for å vaske fribordet.
VASK: Sprayflaske med rengjøringsmiddel, kluter og en bøtte med vann holder for å vaske fribordet. Foto:
SLIP: Eksentersliper kan også brukes til polering på mindre områder. Vannsliping med 2000 korning kan redde falmet gelcoat.
SLIP: Eksentersliper kan også brukes til polering på mindre områder. Vannsliping med 2000 korning kan redde falmet gelcoat. Foto:
POLERING: Kraftig poleringsmaskin er effektivt på store flater, men håndpolering er eneste løsning på enkelte steder.
POLERING: Kraftig poleringsmaskin er effektivt på store flater, men håndpolering er eneste løsning på enkelte steder. Foto:

Gjør båten sjøklarUnngå vårpussfeilene

Det er mange timers jobb å få båten sjøklar. Arbeidstiden kan reduseres kraftig med effektiv jobbing.

LATSKAP: Jostein Weum mener at mange
påfører seg ekstrajobb fordi de tar snarveier.

LATSKAP: Jostein Weum mener at mange påfører seg ekstrajobb fordi de tar snarveier. Foto: SEILmagasinet

– Latskap er den største feilen folk har, mener Jostein Weum hos Hero Marine på Storsand i Hurum.

Han ser at mange ikke gidder å tape opp vannlinjen, og slutter å male et godt stykke under. Dette skaper groe på skroget som gir en økt arbeidsmengde, en langt tøffere jobb enn å gjøre det riktig fra starten av. Han ser også at mange dropper å polere, som gjør jobben tung den dagen skroget skal skinne igjen.

Skadelige feil

– En stygg feil jeg ofte ser, er at båteiere stoffer aluminiumsdrev med bunnstoff som ikke skal brukes på aluminium. Kobberbasert bunnstoff leder strøm, og gjør at drevet vil tære, advarer Weum. Også rorakslingen kan ta skade av slikt bunnstoff om den er av aluminium. 

Effektiv jobbing

Arbeidstiden kan reduseres betraktelig om den mest effektive arbeidsmetoden og pleiemidler benyttes. Men det er også viktig å ha god arbeidsstilling. En stødig gardintrapp, krakk eller stillas er viktig.

Første skritt er å få en oversikt over hva som må gjøres, og så legge en plan. Vanligvis består jobben i å få skroget renset og gelcoaten vasket. Er det småskader, må disse fikses. Så skal bunnen stoffes, og sink skiftes. Mange bruker mye tid på propellen også. En effektiv metode for å hindre groe er høyglanspolering.

Skrogpolering er den jobben som tar mest tid. En god poleringsmaskin reduserer dette tunge arbeidet.

STILLAS: En god arbeidsposisjon
gjør jobben raskere.

STILLAS: En god arbeidsposisjon gjør jobben raskere.

KANTER: Maling drar seg vekk fra skarpe kanter. Det
er derfor viktig å male over flere ganger.

KANTER: Maling drar seg vekk fra skarpe kanter. Det er derfor viktig å male over flere ganger.

Under vannlinjen

Grorester som ikke er blitt spylt vekk fjernes raskt med en god skrape med et skarpt blad. Dette er som regel en rask jobb. Groe er kalk som løses opp med syre, og slik syre får du kjøpt som Skjellfjerner. Skal dette benyttes er det viktig med beskyttelse, og rikelig med vann for å nøytralisere.

Er det småskader under skroget, bør disse fikses med epoxysparkel som bruker litt tid på å herde. Er det områder hvor gelcoaten syns, bør dette få på primer før skroget stoffes. Selv har jeg en jernkjøl jeg brukte mye tid på før, inntil jeg gjorde jobben skikkelig og laminerte inn hele kjølbladet i glassfiber og epoxy. Det har holdt nå i fem år. Rust på kjølen er først og fremst et estetisk problem.

Vannlinjen tapes før bunnstoffet legges. Tape også sink, propell og rorstamme.

Det holder vanligvis med ett strøk bunnstoff, om bunnen er fin når båten blir tatt opp. For tykke lag vil etter få år gi en gedigen skrapejobb.

Jeg foretrekker å bruke en liten skumrulle på en lang rulleskaft. Fordelen med skumrulle er at den holder mer bunnstoff, som gir større flate for hver dypping. Det gir også et tynt og jevnt strøk. Den loer heller ikke. Ulempen er at skumrullen etter hvert blir løst opp av bunnstoffet. På min 36-fots seilbåt bruker jeg tre skumruller og cirka tre små bokser bunnstoff.  

Jeg skraper og pusser propellen, og bruker bunnstoff utviklet for dette formålet på den.

LES: Blank propell for bedre egenskaper

 

VASK: Bruk tid på
områder der skitten sitter mest. Skuremiddel er effektivt.

VASK: Bruk tid på områder der skitten sitter mest. Skuremiddel er effektivt. Foto: SEILmagasinet

Effektive pleiemidler

VASK: Sprayflaske med
rengjøringsmiddel, kluter og en bøtte med vann holder
for å vaske fribordet.

VASK: Sprayflaske med rengjøringsmiddel, kluter og en bøtte med vann holder for å vaske fribordet. Foto: Seilas A Nissen-Lie

Det er ikke noe poeng i å stå og spyle skroget. Jeg renser gelcoaten ved å spraye på en celcoatcleaner som skal stå i noen minutter og virke får den vaskes av med en god mikrofiberklut. Kluten skyldes i en bøtte med vann. Etter vasken er det greit med en spyling før polering, som må vente til fribordet er tørt, om man ikke bruker polish fra Renskib som brukes sammen med vann.

Det er alltid noen områder som er mer krevende, og det er viktig å bruke tid på disse, gjerne med et skrubbemiddel som Universal Stein.

LES: Effektiv vårpuss med riktige båtpleieprodukter

Flekker kan også rubbes vekk. Gelcoat er egentlig en porøs overflate som blir nuppete av solen. Den nuppete overflaten gjør at sollyset blir spredt, og derfor blir skroget matt. Du kan gjøre skroget blankt på to måter: Fylle porene med voks, som gjør overflaten slett i en begrenset tid, eller å polere vekk nuppene og gjøre gelcoaten slett. Polering er egentlig en fin sliping. Rubbing er en grovere og raskere sliping enn vanlig polish. På gelcoat er det en fordel å rubbe og polere for å ha en glans som holder. Det krever mye jobb.

Bruk rubbing på solutsatte områder, og polish over alt. Avslutt med voks som skal gå kjapt om poleringen er gjort bra. Voksen skal beskytte gelcoaten mot skitt, og denne påfører jeg for hånd. Jeg benytter mikrofiberkluter for å påføre polishen, så kjører jeg maskin, for så igjen å tørke av med en fin mikrofiberklut. Å få speilfinish er enklest med poleringspapir til slutt.  

LES: Analytisk tilnærming til blank båt

UTSTYR: Det gjelder å ha med
seg det som trengs til slippen.

UTSTYR: Det gjelder å ha med seg det som trengs til slippen.

Still forberedt

Mye tid kan bli spart om man stiller på slippen forberedt, og har alt det utstyret som kreves med seg. En tur i butikken for å kjøpe noe som er glemt er både dyrt og medfører bortkastet tid. Om det er flere som jobber, er det viktig at det er utstyr nok til at alle kan jobbe effektivt.

LES: Gjør båten klar for sesongen

 

SJØKLAR: Båten klar
etter to dagers jobb.

SJØKLAR: Båten klar etter to dagers jobb.

 Kommentarer

DETTE TRENGER DU

• Beskyttelsesutstyr

• Skjøteledning

• Stige og krakk

• Mat og drikke

• Verktøykasse

• Bøtte

 

Under vannlinjen

• Skrape

• Epoxysparkel

• Sandpapir og slipemaskin

• Primer

• Nok bunnstoff

• Utstyr for å åpne boksen, og røre malingen

• Kost, ruller og rullebrett

• Sink

• Utstyr for å behandle propellen

 

Over vannlinjen

• Skjellfjerner

• Gelcoatsparkel

• Skrogrens

• Skrubbemiddel

• Diverse microfiberkluter

• Poleringsmaskin

• Rubbing

• Polish

• Voks

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen