Et VM utenom de vanlige

Når de beste IOD seilerne samles til VM i Tønsberg neste uke representerer deltakerne fra fem nasjoner 10 prosent av verdensflåten.

Publisert Sist oppdatert

Tønsberg Seilforening står som arrangør av IOD kassens verdensmesterskap i farvannet utenfor Fjærholmen i dagene 21.-27. juni.. I år kommer deltagerne fra Norge, Sverige, England, Bermuda og USA. Disse seilerne representerer 1/10 av verdensflåten og er kvalifisert gjennom lokale kvalifiseringsseilaser. Hvert lag består av 4-5 seilere.


Klassisk båt

IOD er en vakker båt, med tradisjonelt meterbåt utseende. Skroget er smalt og masten  høy.  Båten er 33 fot lang. IOD står for International One Design. Det er en entype båt, konstruert av Bjarne Aas. Noen av båtene er hele 75 år gamle, men like fine, takket være godt vedlikehold. IOD seiles med spinnaker på lens og slør og det er et vakkert syn når flåten runder kryssmerket og 14 fargerike spinnakere heises til topps.

Bytte av båt.

Det spesielle for IOD-klassen er regelen om båtbytte.  Fordi alle seiler i lånte båter og disse nødvendigvis er noe forskjellige er det mest rettferdig slik. Noen båter er som nevnt 75 år gamle og  bygd av tre, mens de nyere er av plast. Dessuten kan det være små ting ved hver båt som kan utgjøre en liten forskjell. En verdensmester i IOD har altså seilt fem forskjellige båter under mesterskapet. Ingen kan derfor si at han vinner på grunn av båten.


Tønsberg Seilforening

Dette er et stort arrangement for T.S. og det ventes ca. 70 deltagere fra fem land fordelt på 14 lag. Det er tredje gang det arrangeres VM IOD på Fjærholmen. Første gang var i 1995, så i 2005 og nå i 2014, med henholdsvis 16, 14 og 14 lag.  Det skal seiles minst fem tellende seilaser og blir det flere kan man stryke den dårligste. Det skal seiles på pølsebane med tilsammen tre kryss- og tre lenselegger, og start og målgang midt i banen. Regattaene kan seiles på tre forskjellige baner: Husøyflaket, Huikjæla eller Teinebåen.

På Husøyflaket kan publikum følge regattaen fra land.

Et slikt arrangement krever mange frivilliges innsats. T.S. har mange båter på vannet med minst to personer i hver: startbåt, bøyebåt, dommerbåt, følgebåt, reparasjonsbåt og pressebåt. I tillegg har vi sekritariat på land, resultatservice og ikke minst kjøkken og kiosk.

I følge Asbjørn Johnsen, en av våre norske deltagere, en veteran som har seilt IOD siden 1987 og har vært med i 7-8 VM med samme båten, så er det et veldig godt miljø i IOD-klassen. Alle kjenner alle og har det hyggelig sammen selv om de bare møtes i VM. Favoritter i år er David Rockefeller jr.  som har deltatt to ganger før i Norge, og vår egen Martin Rygh som stiller med to sønner og Walther Øhre på laget, alle erfarene IOD-seilere. VM forsvarere er Widnall/Lindblad  som vant i 2013 i USA.

Lånte båter

Båtene lånes inn fra både Norge og Sverige. Seks båter fra Fredrikstad, IODens hjemby, hvor de har Norges største IOD-flåte på tolv båter. Det er også et godt samarbeid med den svenske IOD-flåten i Stenungsund, hvor det lånes fem båter.

Reparasjonsbåt

Spesielt for IOD-VM er også at arrangør må stille med reparasjonsbåt. Den ligger utpå og ombord sitter en spesialist på IOD, som bygger slike båter selv.

Disse båtene kan komme opp i 7-8 knop, og er det mye vind strammes skjøter og stag, som kan ryke under seilingen. I tillegg kan det skje alvorlige ting som mastebrekk, sammenstøt og grunnstøting. Det har skjedd før.


Internasjonalt miljø

Tradisjonen tro vil hver nasjon ha sitt eget flagg på flaggstang utenfor klubbhuset under mesterskapet og det vil bli tilrettelagt for sosialt samvær både ute og inne. Til ære for gjestene blir det tre store middagsselskaper i løpet av uken, med andre ord stor og internasjonal selskaplighet.

I Tønsberg Seilforening gleder alle seg til å ta imot publikum og ønsker alle velkommen til å se disse vakre, klassiske båtene som minner oss om seiling i gamle dager. Dengang alle båter var av tre, masten var høy og skroget var langt og smekkert.