– Lett vind liker vi

Rune Aasberg og Simen Løvgren liker at det er varslet lite vind i starten av Normandy Channel Race.

Publisert Sist oppdatert

– Det er en fordel for oss om det blåser lite, for vi har nok ikke noen sjanse til å holde følge med de nyeste Class 40-ene når det blåser og er plane-føre, sier Simen Løvgren til Seilas dagen før dagen.

Søndag kl 14 starter Normandy Channel Race fra Caen i Frankrike og mot seg har den norske duoen i båten «Solo» 16 skarpskodde konkurrenter. SOLO er feltets desidert eldste båt. Den nest yngste båten er tre år yngre enn  «Solo».

– Vi er noen sta’e nordmenn, ler Løvgren.

Viktig strategi

– Men det er ikke bare båtfart som gjelder, trøster han seg med.

–  Å treffe riktig på banevalget i forhold til været og tidevannet vil jeg si teller 90 prosent, sier Simen, som også kan fortelle at de har forberedt seg til seilasen helt uten hjelp fra meteorologer og værrutere.

Båten er nå lettet for all unødvendig vekt og de har kommet vel igjennom en grundig sikkerhetssjekk.

– De brukte igjennomsnitt ca. tre timer på å kontrollere hver båt, forteller Simen Løvgren.

Rune og Simen, som har deltatt en gang tidligere i Normandy Challenge Race, sier de vil bli forbasket fornøyde om de kommer i den første halvdelen og godt fornøyde om de kommer inn på topp 10-listen. For to år siden lå de godt an til en 4. plass, men et vindhull like før mål spolerte den muligheten.

Populære vikinger

Hos arrangøren er det svært populært med det norske innslaget på deltagerlisten, og de blir tatt godt vare på. Bildene av de to med vikinghjelmer på hodet blir trukket frem, og det at de ikke kunne delta i fjor fordi båten lå innefrosset i is forsterker det norske viking-imaget.

I forbindelse med feiringen av de alliertes invasjon i Normandie 4. juni 1944 er det også mange nordmenn i byen, og enkelte har også kommet ned på havnen for å hilse på de to norske seilerne.

– En hadde med seg to drammeglass og et lite vikingeskip, som vi fikk, forteller Simel Løvgren.

Avanserte båter

De nye båtene som de skal konkurrere mot har til forskjell fra «Solo» et betydelig fyldigere forskip, samtidig som rigg og kjøl er plassert lengre akter. Det gir båtene et større fortriangel og bedre stabilitetsfordeling i skroget. Det gjør også båtene raskere i mye vind. De har også et bedre og mer beskyttet arbeidsmiljø i cockpiten ved at vinsjer er trukket mer inn mot senter av båten, slik at seilerne i de nye båtene slipper å jobbe helt ute til sidene av cockpiten, slik de to nordmennene må i «Solo».

Feltet er også fylt med en rekke internasjonale størrelser på regattabanen.

– Det er rene kjendistreffet, sier Simen Løvgren som synes det er fantastisk at de to skal seile mot så mange gode seilere.

Dette til tross, Rune Aasberg og Simen Løvgren er klare til dyst og er fulle av pågangsmot og optimisme.