Tilbakeblikk på første verdenscupregatta for det nye Sonarlaget

Regattaen i MIami var den første med den nye sammensaetningen av laget.

Publisert Sist oppdatert

Her er Sonarlagets rapport:

Den siste uken har vært preget av lite og ustabil vind i Miami, Florida. Den norske sonarbåten har gjennoført sin første verdenscupregatta for året. Av ti planlagte race fikk de gjennomført kun fem, og det har blitt mye venting på brygga.

- Foreventningene til regattaen var at vi forhåpentligvis klarte å holde oss i nærheten av hovedfeltet, og ikke ramle for langt bak, forteller Marie. Hun har nettopp byttet plass med Aleksander og er nå rorkvinne. Laget hadde ikke satt noen målsetning på forhånd i forhold til resultat fordi dette var første regatta med Marie på roret. Istedenfor hadde de et mål om å seile så godt de kunne og ha fokus på start og manøvre i båten. Regattaen skulle gi en pekepinn på hvor nordmennene er i forhold til konkurrentene, og sette standarden for hvor de er nå slik at de kan lage en målsetning for hvor de ønsker å være om én måned, seks måneder og et år frem i tid.

Første dag i regattaen startet med AP over H (dvs. utsatt start og ikke lov å forlate brygga) på flaggstanga. Det ble venting på vind, og den la seg til slutt på baneområdet slik at de fikk gjennomført to race. I første start var den norske sonaren over startstreken da skuddet gikk, og måtte tilbake for å krysse linja på nytt. Videre i racet klarte de å holde seg relativt godt med feltet, men klarte aldri å ta igjen noen. De ble seks i mål. Andre start gikk bedre. De traff linja bra, men manglet litt fart og hang ikke så godt med ut av start. De henger godt med som halen på feltet hele racet og er ikke langt bak ved målgang, men dessverre ikke godt nok til en plassering lenger opp. Det ble en syvendeplass i mål, og dette var den dårligste plasseringen i serien, som ble strøket.

Tirsdag morgen startet igjen med AP over H, og seilerne ventet på vind. Etter drøye fire timer ble de sendt ut og fikk ett race. Den norske Sonaren fikk til en grei start, men ble liggende i en dårlig posisjon. ”Farten føltes ikke helt riktig denne dagen og vi ble hengende på etterskudd”, sier Marie. Det ble en sjetteplass denne dagen.

Onsdag, nok en dag med lite vind og mye venting. Det var ustabilt på baneområdet, men båtene ble sendt ut. De kjørte noen fartsdrag og testet kurser på banen. Idet en stor regnsky, som ikke holdt igjen på vannet, kom inn over bukta ble de sendt inn til havna igjen. Der ventet de litt før AP over A (dvs. ingen flere race i dag) ble skutt opp.

Over halve uken var gått og seilerne synes de hadde sittet nok på land. Skulle de få mer vind denne dagen? Sonarene hadde sen start og kom ut på vannet like før 2.4mR var ferdig med sine race. Starten ble litt utsatt, men arrangørene fikk inn to race i fin vind. Det var noe mer vind denne dagen, med en god del vindreininger. Startene var ikke helt optimale, men farten og taktikken fungerte stort sett godt. Nordmennene hadde sin beste dag hittil, resultatmessig, med en fjerde- og femteplass.

Siste regattadag ble rundet av med mer venting. 2.4mR hadde vært ute å prøvd banen, men fikk aldri gjennomført noe race. Værmeldingene var veldig forskjellige, men det var et håp om et trykk som kanskje ville stabilisere seg. Seilerne ventet og ventet, og etter mange timer kom nok en gang AP over A opp på flaggstanga, og regattaen var dermed over for denne gang. Den norske Sonaren endte på en syvendeplass sammenlagt, bare få poeng bak Irland på sjette.

Alt i alt er nordmennene veldig fornøyde med oppholdet i Miami. De ønsket seg selvfølgelig mer seilvind under regattaen, men det er vanskelig å få gjort noe med. Laget hadde to kjempebra treningsuker tidligere i januar med perfekt seilvind. ”Vi har lært masse, og står i en sterkere posisjon til å sette målsetninger og treningsmål for fremtiden, forteller Marie.

Sonaren er pakket og skal fraktes til St. Petersburg på vestkysten av Florida. Aleksander, Per og Jacob reiser til Norge en drøy uke. Laget treffes igjen i St.Pete 10.feb for å trene mer og delta i en tredagers regatta.