Emirates Team New Zealand på foiler i 40 knop

Emirates Team News Zealands AC72 er utstyrt med foiler og skal ha gjort 40 knop under trening, og nå er også Oracle Racing på vannet med sin 72 foter. Ett år igjen til den virkelige America's Cup.

Publisert Sist oppdatert

Hovedbilde: Team Emirateds New Zealand løfter seg mot store hastigheter, Foto Graeme Swan.

De to første, og antatt sterkeste lagene i de 34. seilasene om America's Cup, pokalforsvarer Oracle Racing og utfordrer Emirates Team New Zealand er de første som er på vannet med sine 72 fotere, den virkelige America's Cup klassen. De to ferske filmene viser båter med helt uvanlige seilegenskaper, og den new zealandske båten har med sine foiler oppnådd hastigheter rundt 40 knop.

Det er ett år igjen til de 34. seilasene om America's Cup og til Louis Vuitton Cup seilasene i San Fransisco. Til tross for den vellykte regattaen for 45 foterne i San Fransisco nylig er stemningen noe trykket i America's Cup leiren. Det er betydelig bekymring over den manglende deltakelsen i regattaen som da interessen var på sitt høyeste, før de 32. seilasene i Valencia i 2005, samlet mer enn ti lag i de store enskrogsbåtene. Svenske Artemis og Luna Rossa fra Italia blir de neste med nye båter på vannet, mens Team Korea som også er påmeldt  til Louis Vuitton Cup stadig ikke har finansieringen på plass, og franske Energy Team har måttet kaste kortene.

Selv om det er mange som gleder seg over at seilsporen fornyer seg og at overgangen til flerskrogsbåter vil bidra til å revolusjonere seilsporten og gjøre den moderne og publikumsvennig, finnes det også mange skeptikere. - Kostnadene med de nye båtene som krever et enormt landbasert team bare for å rigge dem, gjør at den nye AC klassen ikke blir bærekraftig, sier den new zealandske veteranen og AC-sjefen Grant Dalton.

For å ha noe å sammenligne med bringer vi derfor et glimt fra 2004 da AC95 båtene fremdeles dominerte.