Frostad: - Ryktene er bare oppspinn
Knut Frostad avviser at Volvo-ledelsen har stilt krav til ham. - Omvendt legger jeg press på for å skape endringer, med 100 % oppbakking fra Volvo, sier han til Seilas. Her er Frostads egen beskrivelse av situasjonen.
- Det er ikke riktig at Volvo-konsernet har stilt krav til meg, hverken hva angår båttype, deltagerantall, antall stopover-havner eller noe som helst annet. Saken er derimot at jeg legger press på for å få i stand endringer, under de strategiske samtalene jeg jevnlig har med ledelsen i Volvo. De ryktene som ble referert i en tidligere artikkel på Seilas.no under tittelen ”Ryktene svirrer i Lisboa” er direkte feilaktige, sier Knut Frostad. - Volvo-ledelsen bakker 100% opp om dette racet, og den måten jeg leder det på - som de har gjort hele tiden.
Stopover-havner stor suksess
Frostad, som idag sendte de seks VO70'ene avsted fra Lisboa, sier at det er riktig at det foregående stopover i Miami ikke ble den suksessen han hadde håpet på. - Men det skal ses i sammenheng med at de andre stopover-havnene vi har hatt underveis har hatt de største besøkstallene vi noensinne har hatt, fortsetter han.
Senke inngangsterskelen
- Det som er mest sentralt, og som vi jobber mye med akkurat nå, er å øke deltagerantallet neste gang. For å oppnå det må vi redusere kostnadene, og gjøre inngangsterskelen for nye lag lavere. Samtidig må driftsomkostningene senkes underveis. Et godt deltakerantall er åtte til ti lag – det passer godt til den måten vi driver dette på i dag.
Hovedsaklig rigghavarier
- Diskusjonen om skader og havarier skal ses adskilt fra dette. Det er nødvendig å se på hvilke typer skader det egentlig har vært snakk om, og hva de skyldes. Hovedparten av problemene denne gangen har vært rigghavarier – en type skader vi ikke har sett før i dette omfanget. Det skyldes en ny teknologi som bare ikke har vært god nok, og dette har vi allerede tatt høyde for.
Beslutningen ikke tatt
- Når det gjelder båttype for neste Volvo Ocean Race, så er beslutningen faktisk ikke tatt ennå. Vi har flere alternativer på bordet, som alle sammen handler om å standardisere båtene, så kostnadene kan senkes. En mulighet er å fastfryse VO70 regelen, og fortsatt bruke denne båttypen. En annen mulighet er å skape en ny entype båt. Vi ser på forslag både fra Bruce Farr, Juan K og Marcelino Botin. Uansett hva utfallet blir, så vil vi fastholde kjerneverdien i Volvo Ocean Race, som er å seile de raskeste båtene i verden – selvfølgelig med det nødvendige hensyn til sikkerheten. Hva beslutningen blir, går vi ut med i Lorient 28. juni.
Igang med 8. etappe
Kl 1400 norsk tid idag la de seks båtene ut på den 8. etappen, fra Lisbia til Lorient.
Kl 1800 var rekkefølgen denne:
1 PUMA 17 knop 1875.8 nm til mål
2 ADOR +1.00 17.3 1876.8
3 TELE + 1.00 18.3 1876.8
4 CMPR + 1.30 17.3 1877.1
5 GPMA + 2.70 19 1878.6
6 SNYA + 4.60 17 1880.4