Ryktene svirrer i Lisboa

Mindre, billigere, mer solide båter, og færre stopover-havner. Ubekreftede kilder her i Lisboa tyder på at næste Volvo Ocean skal ha minimum åtte deltagende båter, skriver Øyvind Bordahl fra Portugals hovedstad der du også kan følge in-port regattaen her live fra kl 1400.

Publisert Sist oppdatert

Ryktene svirrer her i Lisboa, og selv om den offisielle meldingen fra Knut Frostad først kommer i Lorient den 28. juni, er en hel del sluppet ut. Det er snakk om ubekreftede informasjoner, men fra rimelig troverdige kilder, skriver Bordal.

Krav til Frostad

Stopover i Miami ble ikke noen suksess, det amerikanske publikum kom ikke til Race Village i det omfang som var forventet. På et møte i Miami mellom VOR-organisasjonen, Volvo-konsernet og andre investorer ble det stilt krav til neste Volvo Ocean Race – krav, som Frostad og hans folk skal oppfylle, hvis det fortsatt skal være økonomisk støtte til prosjektet.

Minimum åtte båter

Ryktene sier at kravet er minimum åtte deltagende båter, samt en reell reduksjon i omkostninger, samt færre stopover-havner på ruten (to mindre). Mere pålitelige båter har helt sikkert også vært diskutert på møtet i Miami. Den diskusjonen foregår sikkert mer detaljert i andre sammenhenger, og her er ryktene ganske presise og enslydende.

One Design-båt?

Som tidligere antydet på seilas.no er VO70-klassen sannsynligvis død etter denne regattaen. Den er for dyr, og for sårbar for skader som fører til at båtene ikke kan fullføre etapper. En ny båttype er på vei, og det blir sannsynligvis en entypeklasse, i motsetning til VO70, som er en såkalt Box Rule-båt, hvor det er plass til å justere designparametre innenfor visse gitte rammer. Ifølge Knut Frostad er det nå tre båtalternativer som vurderes.

Mindre båter

Vekk er dermed det utviklingsaspektet som har vært et vesentlig trekk ved Volvo Ocean Race gjennom mange, mange år. Til gengjeld blir båtene helt like, og racet blir enda tettere. Båtene blir mindre – 60-65 fot, blir det gjettet på – og de blir tungere og mere solide enn de nåværende VO70-båtene.

Farr, ikke Juan K

Hvem som skal designe den nye båten, er tilsynelatende et omstridt spørsmål. Bruce Farr skal allerede ha fått kontrakten, og det undrer mange at den ikke er gått til Juan Kouyoumdjian. De såkalte ”Juan K-båtene” har vunnet de to siste Volvo Ocean Race, de ligger nummer en, to og tre på resultatlisten nå – og nokså vesentlig: De har gjennomgående vært utsatt for mindre skader enn de båtene som er designet av Bruce Farr.

Monohull

Den nye båten får svingkjøl, daggerboards, baugspryd, to ror, og en fast pakke med identisk designede seil. Antallet seil er også redusert ytterligere. Knut Frostad, som ikke vil kommentere på ryktene før den offisielle meldingen kommer i Lorient 28. juni, har bekreftet at det blir snakk om en monohull, altså en kjølbåt – og ikke en flerskrogsbåt.

Klart for havneregatta idag

Havneregattaen som starter i Lisbia idag kl 1400 norsk tid kan du følge her i høy oppløsning: