Ny båt til Volvo Ocean Race

De seks båtene i Volvo Ocean Race forlot igår Miami med kurs for Lisboa på den 7. etappen i regattaen. Igjen blir Knut Frostad som skal presentere tanker om ny båt for styret i Volvo.

Publisert Sist oppdatert

Hovedbilde: Den neste generasjon av Volvo Ocean Race båtene kan bli en forstørret IMOCA 60.

Det er ingen hemmelighet at Knut Frostad og hans lederteam i Volvo Ocean Race har vært bekymret over den tynne deltakelsen i årets regatta. Med det økonomiske klimaet som rår i Europa og de mange havarier som har bidratt til å dra kostnadene i været for deltakerne i årets seilaser, er det klart at det må tas nye grep for det neste Volvo Ocean Race i 2014/15.

Styret i Volvo er i disse dager samlet i Miami, og Knut skal nå presentere nye båtplaner for dem, slik at man skal kunne ta en rask beslutning og presentere en ny båt før regattaen ankommer Lorient i Frankrike i slutten av juni. Frostad har under oppholdet i Miami vært i konsultasjoner også med seilerne som i stor grad er blitt hørt i denne prosessen. Det har vært diskutert flere alternativer, alt fra å fryse designet av VO70 og gjøre denne til en entypeklasse, til å lage en ny og enklere båt, i retning av den gamle VO60 klassen.

Det som imidlertid fremstår som det sterkeste alternativet er å inngå et samarbeide med IMOCA klassen som står overfor de samme utfordringene som Volvo, med sterkt økende kostander for 60 foterne. En løsning synes å være og etablere en felles entypeklasse, en IMOCA/VO 65 som på den måten får et optimalt bruksmønster, shorthandeseiling i Vendee Globe, Barcelona World Race, Route du Rhum og Transat Jacques Vabre og med full besetning hvert 3. år i Volvo Ocean Race. Etter det Seilas kjenner til har man allerede engasjert Bruce Farr til å tegne den nye båten som vil bli strengt entype med identiske seil og utstyrspakke, men det skal være mulig for et lag å kjøre et tobåtsprogram. Det kjente båtbyggeriet Multiplast i Vannes skal stå for utviklingarbeidet, men båten skal ellers kunne bygges hvor som helst i verden.

Den andre utfordringen Volvo Ocean Race nå står overfor er rutevalget til de neste seilasene. Anløpene i Midtøsten og Kina har ikke vært særlig godt mottatt i seilerverden, og særlig har man vært kritiske til transporten av båtene på lasteskip inn og ut av den Persiske Gulfen av hensyn til piratfaren. Alt tyder imidlertid på at sponsormakta rår, og at racet også i fremtiden vil bli lagt til havner der Volvo har et stort marked, som Kina og Midtøsten. Dette har imidlertid ikke dempet interessen for å være vertskapsby for regattaen. Av 60 søknader har nå Volvo Ocean Race sammen med Sport Consultancy i London valgt ut 33 byer på en shortlist.