Satser på VM i Farr30

Seilmakeren Eivind Bøymo-Malm og kona Lena Bøymo-Having hadde satt sammen et spennende lag til sin nyanskaffede Farr30, «Mrs Freckles» da båten nylig regattadebuterte med de nye eierne.

Publisert Sist oppdatert

Status etter fire dager med seiling og venting endte det med 4 plass for Mrs Freckles Sailing Team i tyske Maior Cup. - Veldig godt fornøyd med seilingen av alle ombord og med litt mer trening så håper vi på et enda bedre resultat i regattaene som kommer. Og ønsker Henrik god bedring med sine brukne rib-ben! Takk alle og gleder meg til mer seiling med «Mrs Freckles», sier Eivind Bøymo-Malm.

Mrs Freckles Sailing Team består av

Lena Bøymo-Having (Ror)

Eivind Bøymo-Malm (Taktiker)

Lena Carlsson (Trim - DownWind)

Mathias Lindeborg (Storseil)

Henrik Hansson (Trim - UpWind)

Henrik Jacobson (Luke)

Patrik Christofferson (Baug)

Per Christofferson (Shore Manager)

Hele mannskapet med unntak av Eivind kommer fra IMX 40 satsningen «Gertrud» som var på pallen i alle regattaer i fjor og ble nr. 2 under ORCi EM på Hankø i fjor.

Eivind og kona Lena har lenge pratet om en liten "stor" båt og valget falt naturlig på en Farr30, og ikke minst så er det en voksende klasse i Sverige. Klasseforbundet i Sverige drives av iverige og dedikerte seilere som ønsker å få mest ut av klassen i form av en egen Farr30 Cup (Magic Cup 2012) og et VM i Båstad i år.

Man fikk hjem båten fra Frankrike i slutten av februar i år og brukte hele mars og litt av april før hun ble sjøsatt og klar til trening. I utgangspunktet kunne «Mrs Freckles» sjøsettes og seiles med en gang men både Lena og Eivind hadde ønsker om å gjøre båten til «sin» båt. Derfor ble det gjort noen forbedringer i form av sliping av skutesiden og foliering av denne, bytte utslitte vinsjer, bytte løpende rigg samt annet forefallende på en tidligere Tour de Voil båt.

Maior Cup var lagets første regatta-test for sesongen som leder opp mot VM i Båstad i månedsskiftet juli-august i år. Resten av mai blir det trening i hjemlige farvann på Marstrand's fjorden med deltagelse i Big Boat i Marstrand den 2. og 3. juni der laget for første gang møter andre Farr30, deriblant de regjerende svenske mestrene som man vet er veldig gode. Så går turen til Sandhamn (Sandhamn Open - del av Magic Cup 2012) kort pause før båten transporteres ned til Kiel for å seile Kiele Woche i ORCi. Så rett hjem til Marstrand, rigge båt for så å seile båten opp til Hankø for å være med der i begynnelsen av Juli. Deretter legges det inn en siste treningshelg med coach før VM i Båstad, som skal hentes inn fra utlandet. Hervé Cunningham står øverst på ønskelisten. VM går fra 28. juli til og med 5. august og blir sesongens høydepunkt. Etter dette gjenstår to regattaer, begge i Stockholm, en del av Farr30 Cup'en "Magic Cup 2012" som går i 8.-9. og 29.-30. september.   

Tror på Farr30

Eivind og Lena har stor tro på at Farr30 har en fremtid i Norge og Skandinavia generelt. Dette er en liten båt som gir storbåt følelse med tanke på oppsettet om bord og hvordan den seiles. Her er mannskapet mye mer med enn på for eksempel en Melges 24. Prismessig så kan man få en bra Farr30 til ca. 350-450 000 ferdig på vannet i Norge og fordeler man dette på for eksempel 4 eiere så blir ikke prisen så voldsomt mye mer enn for en Melges 24 satsning med ny båt.

Klasseforbundet i Sverige består av gode seilere med et stort engasjement og vilje til å få gjennomført både en nasjonal Cup og ikke minst har de fått Farr30 VM til Sverige. Idah finnes fem båter i Norge: 1 i Tromsø - Tommy Hågensen, 2 i Molde - Thomas Hjertø og Geir Oterhals, 1 i Oslo - Peter Keller og 1 i Bergen - Eirik Rosenberg.  Skal man få en klasse ut av Farr30 i Norge så må man samle flere av båtene, minimum fem for eksempel i Oslofjorden. Det skal være to eller tre som vurderer denne båt typen, men om det blir noe eller ikke får tiden vise. «Mrs Freckles» er båt nr. 14 i Sverige og med 3-4 båter til Norge vil det være 23-24 båter i Sverige og Norge! Med litt samarbeide over landegrensene så burde det være mulig å få i stand en felles Cup der man forhåpentligvis kan stille med 15-20 entype båter på linjen!! Dette hadde vært utrolig morsomt, sier Eivind Bøymo-Malm.

Både han og Lena er villige til å dele sine erfaringer med båt kjøpt i utlandet og transport hjem fra fastlands Europa og de har fått gode kontakter i SOL Northern European Service som frakter båter  til og fra fastlands Europa fra Göteborg. - Utrolig flinke, løsnings orienterte og service minded, sier Bøymo-Malm.

Ta gjerne kontakt med oss på lena.having@bredband.net eller eivind@elvstromsails.no og dere skulle ha noen spørsmål om evt. kjøp av Farr30. Evt. så kan man ta kontakt med det svenske Farr30 forbundet v/ Patrick Lindblom - patrick.lindblom@me.com.

Maior Cup 2012.

«Mrs Freckles» stilte i ORCi klasse 2 hvor man seilte mot to X35, henholdsvis regjerende verdensmestere i X35 og en annen hvor Elvstrøm sjef Jesper Bank var taktiker. Sistnevnte vant klasse 2 i ORCi. I tillegg var eksportsjefen i X-Yachts Torsten Bastiansen i sin nye Xp38 som ble nr. 2 i klassen. Det var kun 10 båter med så det var ikke det største feltet, men 3-4 båter hadde meget gode og meritterte seilere om bord. -  Vi er veldig godt fornøyd med debut regatta, sier Bøymo-Malm. -Vår hastighet / høyde på kryss følte vi var meget god, der holdt følge med X35 på kryssen. Med litt mer trening så vil også unna vinds seilingen vår, og da spesielt i mye vind, sitte bedre og da regner vi med å kunne bite bedre fra oss i felt som dette. Det store spørsmålet er jo hvordan vi går mot andre Farr30? Svar på det spørsmålet får vi ikke før Big Boat i Marstrand da vi blant annet skal seile mot de regjerende svenske mestrene og de gleder vi oss til, sier han.

Her ser vi en svensk Farr30 fra trening:

Klar for transport
Båten løftes i land.