Lette båter med stor seilføring

Det er fremtidens regattabåter, skal man dømme etter ekspertuttalelser fra International Yacht Forum som nylig ble arrangert i Hamburg.

Publisert Sist oppdatert

Ca 150 ivrige regattaeseilere deltok nylig på den tredje årlige konferansen International Yacht Forum i Hamburg for å drøfte seilsportens fremtid.

Dobbs Davis, redaktør i Seahorse Magazine ledet et panel bestående av 13 internasjonale eksperter som foreleste om følgende tema:

Software for navigasjon (Nick White, NZL)

Implementering av Grib files for taktiske disposisjoner (Meeno Schrader, GER),

Yacht design i forhold til respittregler (Jason Ker, John Corby, GBR, og Torsten Conradi, GER),

Trender innen offshore One Design classes, box og respittregler (Dobbs Davis, USA),

Optimalisering av seil for respittsystemer (Greg Marie, USA),

Risk minimalisering ved ulykker (Stefana Beltrando, ITA),

Hydro og vindstrømsanalyser og fartsprognoser (Kai Graf, GER),

Fordeler og muligheter ved video produksjon i offshore seiling (Robert Sleep, GBR),

Software løsninger for race management (Stefan Kunstmann, GBR, Volker Andrae, GER, og Dobbs Davis),

Utvikling av ny respittregel (HPR) for high performance racing yachts(Jason Ker, Dobbs Davis, and James Dadd, GBR).

Særlig tydelig var den voksende betydning av computers på alle områder innenfor seilsporten. Nick White, utvikler av navigasjonsprogrammet Expedition, demonstrerte hvordan man ved å implementere Gribfiler kunne utvikle avanserte modeller for  navigasjon og taktikk. Teknologi og computers står også sentralt i utviklig av ny seildesign. Seilene er ikke lenger testet i vindtuneller eller på båtene, men i computeren. CFD er de magiske ord, Computational Fluid Dynamics som simulerer luftflyten på tvers av seilene og gjør det mulig å kalkulere effektiviteten av ulike designs uten å måtte bruke dyr seilduk.

Ettersom de fleste båter idag er designet ved computeren kan designerne derfor lettere beregne effekten av ulike skrog- og seilkonfigurasjoner.  Data kan legges inn i respittprogrammer og på den måten kan designeren optimalisere båtens egenskaper i forhold til den respittregel båten skal seile under.

Likvel var det tema som fattet størst interesse hos deltakerne var trendene innen regattabåt-design. Det er idag en økende tendens i retning av å desgne båter for fart og seilglede, mer enn for en spesifikk respittregel. Moroa kommer med mindre vekt, mer ballast og større seilføring, alle faktorer som straffes hardt innenfor målereglene. Idag er det fullt mulig å bygge en båt med 12 m LOA (39 fot) som veier mindre enn fire tonn uten å gi avkall på sjødyktighet. De mest populære båtene i Nordeuropa veier imidlertid seks til åtte tonn eller mer. X-Yachts nye XP38 veier for eksempel 6.4 tonn med en LOA på 11.58m.

Torsten Conradi fra Judel/Vrolijk forklarte at vekten var mer en konsekvens av målereglene enn mulighetene for å bygge lettere båter. Yacht designer Jason Ker viste et diagram som illustrerte trenden for vekten av regattabåter, i fall en ny regel for high performance yachts skal utvikles. Den vil i så fall gi båter med vesentlig bedre seilegenskaper en det dagens måleregler legger opp til. Den eneste motforestilling mot slike båter, noe alle paneldeltakerne var enige om, var at disse vil være svært krevende å seile. Det vil kreve mye trening å beherske disse båtene tilstrekkelig til å seile opp mot måltallet sitt på regattabanen.

Et eksempel på utviklingen er den nye Farr 400, forholdsvis rimelig og lett å transportere ettersom den går inn i en 40 fots container eller til og med kan transporteres på henger. Et tegn i tiden er også at den ekstreme Pogo 1250 ble kåret til Årets båt i Europa. Noe er på gang!

For mer informasjon