Mannskapsbytter i Volvo Ocean Race

Etter nær halvseilt regatta er det tegn på mannskapsslitasje på flere av båtene. Vi kjenner to av seilerne som går ombord før starten i Auckland.

Publisert Sist oppdatert

Bidet over: Thomas Johanson, FIN går ombord på «Puma» på neste etappe.

Idag ble det kjent at tre ganger OL seiler for Australia og tidligere mannskap med Knut Frostad på «Djuice Dragons» i 2001/02, Anthony ‘Nocka’ Nossiter, går ombord hos Ian Walker på «Abu Dhabi Ocean Racing» på den 6,705 nm lange etappe fra Auckland til Itajai, Brasil. Han tar over jobben som trimmer og rormann fra Justin Ferris. «Nocka» er samboer med den norske brettseileren Jannicke Stålstrøm og er kjent som en av Australias beste seilere, både i jolle og kjølbåt. Den beste plasserringen han har i OL er 6. plass i Finnjolle fra 2004 og han var mannskap på båten som tok line honours i årets Sydney-Hobart Race. I tillegg seilte han på se spanske Greencom laget  i AC45 klassen.

Tidligere i uken ble det klart at den finske OL mesteren i 49er fra 2000 og rormann på «Ericsson3» Thomas Johanson (42) tar plassen fra den skadde rormannen Kelvin Harrap ombord på «Puma». New Zealenderen Harrap måtte trekke seg fra den 5. etappen med skade i begge armene og en albue, men han skal seile i lørdagens inport seilas.  

Alle båtene untatt «Sanya» deltok i gårsdagens trimmingsseilas i Auckland. Imorgen er det Pro/Am og lørdag innshøre, før båtene legger ut på den krevende 5. etappen søndag. Ifølge navigatøren Aksel Magdahl har det vært noen små problemer med riggen, ikke helt ulike de som førte til at båten måtte bryte den andre etappen ved Madagaskar, men i følge Magdahl er omfanget mindre denne gangen og skaden er utbedret og under kontroll. «Sanya» som er eneste båt uten North Sails garderobe fordi skipperen Mike Sanderson er markedssjef for Doyle i New Zealand, får flere nye forseil og en ny spinnaker til den kommende etappen.

Aksel Magdahl forteller til Seilas at det var spådd frisk kryss fra start søndag, men at vindstyrken nå ser ut til å moderere seg noe. Likevel må seilerne regne med noe bidevindsseilas før de kan henge seg på den tradisjonelle medvinden, skapt av jordrotasjonen, til Kapp Horn. Frisk unnavindsseilas er ikke regnet for å gi den fire år gamle «Sanya» ex «Telefonica» særlige sjanser mot de nye båtene, men etter runding Kapp Horn kan det være muligheter for en dyktig navigatør.