Mot øst, mot øst

For å posisjonere seg  i de beste dragene mot Auckland trekker feltet stadig mot øst. Camper tilbake i tet etter at Sanya lenge ledet. Se video og rapport frta Aksel Magdahl

Publisert Sist oppdatert

Her er dagens rapport fra Aksel: Her går det relativt bra. Hadde bra veivalg ut fra start da vi slørte dypt inn i et høyreskift og fikk fordel av det hele veien opp til Taiwan. Noen i Volvo spurte om vi gjorde det pga problemer med båten siden vi seilte to knop saktere enn Groupama 25 grader lavere. Det er fartsforskjellen på slør dessverre., så vi må finne mange bra skift.

 

Værmodellene klarer som vanlig ikke å melde været spesielt bra, så det blir mye en kombinasjon av å seile på de store systemene samt det man har. De som best klarer å forstå sammenhengen i været får en fordel. Hver gang man ser for hardt på værmodellene eller gribfilene, får man seg en overraskelse. For eksempel seiler vi nå i ØSØ vind, mens det er SV vind på samme sted i gribfilene. Det gjør det bare mer interessant. Bruker mye værobservasjonene fra de andre båtene sammen med satellittbilder for å forstå bildet vi seiler i.

 

I går morges trodde alle vi skulle gjennom en front med skift fra SV til NØ vind, men den kom mye senere enn forventet så vi klarte å stikke fra den østover. Båtene foran var det ikke mye å gjøre med, de seilte i helt annen vind igjen. Men vi kom forbi de tre andre. Etterhvert har Tele og Abu Dhabi tatt oss litt på fart men det må vi regne med. Telefonica kommer nok forbi alle sammen, det samme gjelder Groupama som har to ekstra gir på slør.

 

Så for øyeblikket jobber vi oss bare videre østover, for å få bedre vinkel i passatvinden senere, og kanskje kunne krysse Doldrums lenger i øst som kan være litt bedre. Helt hva slags vind vi får på vei østover er usikkert, vi seiler circa midt i en stasjonær front.

Posisjoner 0400 UTC 24/2.

1        CMPR                     12.8 knop

2        ADOR    + 5.80       11.1 

3        GPMA    +  6.90      10.3

4        SNYA     +  26.40    11.7

5        TELE      + 53.30    13.5

6        PUMA     + 165.20  11.7