Telefonica først ut i jaktstarten

Da ledende Puma seilte seg inn i et vindhull og hele feltet passerte, ble det igjen Telefonica som trakk det lengste strå og dermed får beste startposisjon når resten av 4. etappe starter til natten.

Det ble en seilas med mange forandringer og det man på godt norsk kaller for sjanseseilas da de seks båtene i Volvo Ocean Race la ut på den 43 nm lange prologen til 4. etappe som ble utsatt av værmessige årsaker. Hverken arrangør eller seilere var særlig interessert i å starte i 40 knops motvind og seks meter høye bølger. Det kunne blitt et nytt demolition derby, likt det som var på etappen til Qingdao i forrige regatta.

Mens dagens seilas ble en nedtur for «Puma» som ble siste i mål, en halvtime bak nest siste båt, var det en viss oppmuntring for seilerne på nederlagsdømte «Sanya». Her er rapporten fra Aksel Magdahl: - Det gikk bra i dag, vi har fått litt mer fart på båten, jeg jobbet hardt med dataanalyse første uken her og det har gitt resultater. Vi er ikke oppe med de andre, men både i går og i dag kjente vi at vi gikk bedre på kryss.

Ved vendingsmerket ved Budda-statuen seilte vi inn i en overgagssone mellom to vindsystemer, den sterke vinden som blåser over land i øst, og en sjøbris-aktig vind fra vest. Jeg fikk den ikke helt til på utoverveien, det så ut som den nye vinden ikke kom særlig nærmere så vi seilte så lenge vi kunne i den gamle nær land, men vi tok igjen mye av det ved å seile riktig i den på vei tilbake. Abu Dhabi var ved oss først og var rett og slett bare heldige, mens Puma som ledet ikke forstod systemet helt. Det var det vel egentlig ingen som gjorde, så litt tilfeldig at Telefonica kom unna igjen. Uansett små differanser. Vi regner med å seile fort ØSØ for å møte et ØSØ skift der den første kvelden, men det blir også lett vind der så det er litt usikkerhet.