Store planer for 70-fots trimaraner
Store planer for 70-fots trimaraner

Store planer for 70-fots trimaraner

MOD 70 er en entype-klasse. Til sommeren blir det europa-turnee, og i 2013 jorda rundt seilas.

Publisert Sist oppdatert

Kampen om sponsorpengene i Seilsporten er stor. MOD, eller Multi One Design 70-klassen truer nå Volvo Ocean Race, Vendee Globe og America’s Cup. MOD 70-båeten vil bli seilt med fult mannskap, og båtene skal fungere både på havet og i havneregattaer.

Satser stort

Klassen vil holde et høyt tempo, og 2012 sesongen vil starte med et race over Atlanterhavet fra New York til Brest i Frankrike. I september blir det en regatta rundt Europa. Her vil båtene seile tett opp mot norskekysten. I de første planene var Oslo satt opp som et stoppe sted, men det er nå droppet. Europa-regattaen starter i Kiel. Hele ruten vil bli avslørt under Dusseldorf-messen om to uker. Planen er å ha  fem til seks stopp.

Jorda rundt

Den femte båten er nå ferdig. Under regattaen fra New York vil også den 6. Båten være klar. I september vil det starte 7 båter hvor fire vil være franske. Når jorda rundt racet starter høsten 2013 skal det være bygget 12 slike superraske trimaraner.

Ruten er oppsiktsvekkende. Båtene vil seile mot vest og gå gjennom Panama-kanalen og Suez-kanalen. Det betyr seiling gjennom piratfarvann, tett opp mot kysten av Somalia.

Tryggere

MOD 70 bygger på erfaringer fra ORMA-klassen, 60-fots trimaranene som Knut Frostad seilte i Nokia Oops Cup, men de nye båtene skal være sikrere og mer egnet for seiling på havet. MOD 70 er 10 fot lengre, men smalere enn ORMA 60-båtene. MOD 70 har også litt mindre seilareal, og broene mellom skrogene er høyere, slik at de lettere går klar av grov sjø.

Alle båtene vil også ha like seil, levert av North. MOD 70 er konstruert av VPLP Design Office, samme konstruktør som «Banque Populaire V» og «Groupama 3».

Syv lag klare

Mens Volvo Ocean Race kun har klart å samle seks båter, er det nå syv lag klare i MOD 70. Mange er kjente fjes fra IMOCA 60 og ORMA 60. ORMA 60, 60 fot trimaranene mistet sin kommersielle verdi etter at båtene ble bygget for avansert. Kostnadene ble for høye, og skadene for store. IMOCA 60, eller Open 60 klassen begynner nå også å bli svært kostbart. Noen mener derfor at også denne klassen bør tenke på en-type, etter modell fra MOD 70.

Høyt tempo

Planen er å holde et Europa Race hvert år. Dette vil bestå av havneregattaer og seilaser i åpen sjø. Det skal være 5-6 havnebesøk hver gang.

Det skal også være en Transatlantisk regatta hvert år. Jorden rundt regatta vil bli holdt hvert tredje år med 5-6 havnebesøk.

Disse lagene er klare for 2012

MOD1, «Race for water» Steve Ravussin, Sveits

MOD2, «Veolia Enviroment» Roland Jourdain, Frankrike

MOD3, «Fonica» Michael Desjoyeaux, Frankrike

MOD4, «Group Edmond de Rothschild» Sebastien Josse, Frankrike

MOD5, «Spindrift Racing» Yann Guichard, EU

MOD 6 «Oman Sail» Sidney Guichard, Oman

MOD 7 «Paprec-Vibrac» Jean-Pierre Dick, Frankrike

MOD 70 data

LOA 21,2 m

Bredde 16,8 m

Dybde 4,5 m

Mastehøyde 29 m

Vekt 6,3 tonn

Seilareal på kryss 310 kvm

Seilareal på slør 409 kvm

Du finner mer om MOD 70 her