Drama hjelper, sier Frostad

Estoril 14.12. I et inspirert foredrag ved åpningen av dagens World Yacht Racing Forum slo Knut Frostad fast at uten drama blir det tungt å selge seilsporten til TV selskapene og dermed, til sponsorer.

Publisert Sist oppdatert

- Drama er det viktigste virkemiddel for å få seiling på de fremste TV kanalene, sier Knut Frostad og viste til en innslag på NBC News i USA om mastebrekket på Puma i Sør Atlanteren som ble sett av flefe millioner amerikanere i prime time.         - Her har vi virkelig en jobb å gjøre sier Frostad som har vært rundt hos de store nyhetsbyråene for å selge Volvo Ocean Race til internasjonalt TV. Hos alle ble han møtt med en kald skulder av TV-sjefene som uten unntak erkjente mangel på kunnskap om seiling. Hos Thomson Reuters fikk han imidlertid 10 minutter til å foreta en presentasjon, noe som førte til a-ha opplevelser hos journalistene og til at Jon Bramley med ti års fartstid som sports editor i selskapet nå er communications director i Volvo Ocean Race.

Volvo Ocean Race bruker idag ca 80 millioner kroner på media. Resultatet ser man blant annet på de daglige innslagene på youtube. - Live TV er nødvendig, sier Frostad som ser spennende muligheter med ny teknologi i årene som kommer.      - Går utviklingen slik vi håper vil vi transmittere 5MB live, og jeg ser ikke bort fra at 3D kan bli en del av den nære fremtid, sier han. Mer usikker er han på om TV vil være fremtidens medium for levende bilder. - Utviklingen innen nett TV med youtube og muligheter for å hente det seeren vil se når han vil se det, vil trolig revolusjonere formidling av all sport, mener Knut Frostad.

Frostad la i sitt innlegg særlig vekt på å rekruttere ungdom til seiling. - 15, 16 og 17 åringene har mange tilbud og mange forsvinner fra seilsporten, sier han. Vår oppgave er å bidra til at disse får et tilbud som er attraktivt og kan konkurrere om tiden deres. Han tror de færreste barn egentlig ønsker å bli plassert alene i en Optimistjolle. - Barna foretrekker å være sammen med andre barn, og det å bli plassert i en liten kasse på sjøen er ødeleggende for interessen hos mange, sier han. Volvo Ocean Race har lagt opp til et stort rekrutteringsprogram og har i Alicante og Cape Town hatt 8500 barn på vannet.

Sponsormarkedet vil vokse til med 5.3 prosent til 45 milliarder Euro i 2015, ifølge en undersøkelse som VOR har fått utarbeidet. - Det betyr ikke at det blir lettere for seilsporten å hente sponsorer, sier Frostad. - Seiling må tilpasse seg virkeligheten og jobbe med å få frem gode historier og profiler. Heldivis er seilerne selv de beste ambassadørene for sporten, sier han. - Det faktum at flere av skpperne stilte opp sent på kveld dagen før starten av årets VOR i Alicante, gjorde et postivt inntrykk hos sponsorene som også var imponert over hvor artikulerte og utadvendte seilerne var. 

 

Frostad er klar over at utgiftene må ned, og han erkjenner at man til dette racet ikke har klart å få til mer enn halvparten av det man hadde satt seg fore. Samtidig ser han at dersom pakken er bra nok, er det ikke summen som er avgjørende.

- Jeg trodde vi skulle ha 10 båter til start denne gangen, sa han, - men finansmarkedet er ikke i vår favør for tiden og flere som hadde mer eller mindre alt klart, trakk seg i siste liten. Han tror imidlertid ikke at det er båtkostnadene som avgjør, - 4.5 mill Euro for er VO70, mot 3.5 mill for en MOD70 har ikke så mye å si.

- Dersom vi skulle kutte kostnader, må vi redusere eventet, og det går til syvende og sit utover produktet vi skal selge til sponsorene sier han. Han tror at karene bak MOD70 gjør mye riktig, men i sine budsjetter har de ikke tatt høyde for medieproduksjon. - Det må man ta hensyn til om man skal sammenligne de to, sier han. 30 millioner euro er det største budsjettet i årets VOR, mens «Sanya» klarer seg med under halvparten, 12 mill.

- Vi har vurdert å legge inn et event mellom hver VOR og vurderte seriøst om vi skulle arrangere en jorden rundt regatta uten stopp, men landet i samråd med våre sponsoer på å droppe tanken, sier han. Neste VOR går dermed etter plan i 2014/15, og selv om det har vært snakk om at regattaen deretter skal gå allerede i 2016/17, er det foreløping ingen planer om å fremskynde regattaen fra 2017/18.