Sats på norske seilere, sier Peder Lunde

Peder Lunde jr tok imorges imot delegasjonen fra Stavanger som vurderer å søke havneanløp va Volvo Ocean Race i 2018. En søknad vil stå sterkere om Stavanger også stiller med båt, og da hadde Lunde noen gode råd til delegansjonen.

Publisert Sist oppdatert

- Om Stavanger skulle få anløp av Volvo Ocean Race flåten, ville det vært veldig positivt, sier Peder Lunde, mannen som skapte norsk bevissthet omkring Whitbread Round the World Race, Volvo Ocean Race forløperen, med sitt «Berge Viking» prosjekt for nøyaktig 30 år siden. Det er dette jubileet som ble markert i Alicante der mesteparten av mannskapet fra regattaen i 1981/82 deltok i Legends Race for tidligere Whitbread/Volvo Ocean Race båter.

Stavanger forbereder nå sin søknad for 2017/18, og velger dermed å stå over regattaen i 2014/15. – Det vil gi oss bedre til å forberede oss, ikke minst om man skal ha sjanse til å få en norsk båt i regattaen, sier ansvarlig for forprosjektet Anna-Marie Antonius. Det er nemlig helt klart fra Volvo Ocean Race ledelsen, med Knut Frostad i spissen, at man vil forestrekke vertskapsbyer som også stiller med båt i regattaen. Totalt for anløp og båt trengs det derfor trolig rundt 180 millioner kroner.

Må satse norsk

- Jeg håper at man vil satse på et båtprosjekt med norske seilere, sier Peder Lunde som selv hadde bare nordmenn om bord, da «Berge Viking» tok en sterk 8. Plass blant 26 konkurrenter i 1980/81. – Jeg tror det er viktig for norske sponsorer, selv om det nødvendigvis må være et eller flere selskaper med et internasjonalt nedslagsfelt, å profilere de norske fargene, sier han. – Da vi lanserte vårt prosjekt la vi spesielt stor vekt på at det skulle forankres i befolkningen, ikke bare blant dem som seilte. Det oppnådde vi og så eksempler på det da vi besøkte kystbyene fra Oslo til Molde. Hvor vi kom var det folkefest, skolebarna fikk fri og det var hormusikk på brygga. Interessen og entusiasmen for «Berge Viking» var enorm og jeg har samlet på avisutklippene fra den gang. De fyller mange permer og er bevis på at også innlands Norge fulgte oss på vår seilas jorden rundt. Det samme ville vi ikke oppnådd med et lag med seilere fra New Zealand om skipperen og flagget på båten var aldri så meget norsk, sier Lunde. – Jeg tror at en sponsor vil se dette og at det vil være god omdømmebygging å profilere et norsk lag. Et slikt prosjekt vil være bra for intern markedsføring, sier han og viser til erfaringene med Bergesen rederiet, både blant seilende sjøfolk og dem som jobbet på land.

Kan utdanne norske seilere

Mange vil innvende at man umulig kan hevde seg mot internasjonale proffer med et lag av norske seilere. Det er ikke Lunde enig i. - Dersom man har 2017/18 som horisont, har man god til å forberede seg. Utfordringen ligger i å få norske seilere tøffe og sultne nok. Aksel Magdahl er en naturlig frontfigur som snarest må inn i dette prosjektet, og vi har flere andre norske seilere som har erfaring og som er gode nok, mener Peder Lunde. Han mener at man nok bør ansette en topp internasjonal trener, og at det er mye å hente fra det engelske «Bear of Britain» prosjektet til hans avdøde venn Kit Hobday.

Utstilling i Alicante

De fem representanter fra Stavanger er i Alicante under starten for å få med seg stemningen og hente kunnskaper fra andre anløpshavner. På programmet sto besøk om bord på «Berge Viking» der de med egne øyne fikk se hva båten har betydd og fremdeles betyr i seilermiljøet. Stavangerfolket lot seg begeistre av Peder Lundes kunnskaper og formidligsevne.  Ingen tvil om at han ville vært en effektiv ambassadør for prosjekt Stavanger.