Safran har et kjølblad av titan.
Marc Guillemot
Safran stapfull av avansert teknologi.

Seilbåt med våpenteknologi

Safran betyr ror på fransk, men er også et stort teknologikonsern med avanserte løsninger for militæret. Båten «Safran» drar nytte av sin sponsor, og skaper diskusjon.

Publisert Sist oppdatert

Marc Guillemot og Yann Elies har funnet en ideell sponsor. Safran har utviklet teknologi for jagerfly, og seilerne har dratt nytte av sponsorens kompetanse for å lage en bedre båt. Så avansert har båten blitt at mange spør seg om det kan ødelegge IMOCA 60-klassen. Båtene blir stadig mer kostbare, og mange mener man bør kutte kostnader, kanskje innføre en entype-båt. Antall deltagere i klassen synker i takt med at kostnadene øker.

Satser på 70-trimaraner

Det går opp og ned for klassene i Frankrike også. For 10 år siden av 60-fots trimaraner den gjeveste klassen. Her ble kostnadene for store, og de store pengene flyttet seg til IMOCA 60 klassen. Nå er pengebingen på vei over til trimaranene igjen. MOD70 klassen, eller Multi One Design 70 ser ut til å etablere seg. Det blir nå syv slike 70-fots trimaraner. I Transat Jacques Vabre er også 50-fots trimaraner på sakte vei tilbake. Det starter fem slike båter.

Kjølblad av titan

Titan er et supermetall. Hardt som stål, men mye lettere. Det vil heller ikke korrodere. Dessverre finnes det begrensete mengder av metallet på jorda, og det er også svært dyrt å produsere. Det finnes dekksutstyr av titan, men dette er forbudt i mange klasser. Vanligvis er kjølblad på IMOCA 60 båtene laget av stål eller karbon. Klassen har en historie som forteller at dette ofte ikke holder. Kjølblad av titan vil være mer pålitelig. Man kan også lage en riktigere form, og legge mer vekt i bulben. «Safran» er verdens første båt med titankjølblad, og for å kunne produsere en slik kjøl må man til luftfartsindustrien. Båten har derfor en fordel som svært få kan matche.

Avansert elektronikk

«Safran» har fått mer hjelp av sin sponsor. Elektronikken om bord er som på et moderne Airbus-fly. Båten har mange sensorer som gjør det enklere å trimme. Om bord er det en avansert gyro som måler fart, akselerasjon, krengning og rulling. Det er blitt brukt kabler av aluminium om bord for å spare vekt. Styresystemet har også blitt forbedret, og autopilotsystemet sitter nærmere roret, slik at styringen skal bli mer presis.

Favoritt

Marc Guillemot og Charles Caudrelier Benac vant Transat Jacques Vabre i 2009 og er en av favorittene i årets utgave som starter på søndag. Der vil det også starte en norsk båt for første gang. Les mer om «Solo» her.

Les mer om Safran her