Mathieu Claveau ble raskt reddet etter at båten hans startet å synke.
De første båtene er gjennom stillebeltet og har fått opp farten igjen.
David Raison leder med en meget spesiell båt. Den spesielle baugen har vist sine fordeler, og vinner båten regattaen vil nok dette påvirke morgendagens båter.

Gjennom stillebeltet

De små havseilerne i tet øker farten på vei mot Brasil.

Publisert Sist oppdatert

David Raison i tet har nå vist at han kan mer enn å lage raske båter. Den franske Mini Transat seileren har også truffet bra på veivalget gjennom stillebeltet. Raison som har tegnet og bygget sin egen båt la seg øst i feltet før vinden ble borte, og det var tydeligvis lurt. Hakk i hel ligger Thomas Normand kun 15 nm bak, og Bertrand Delesne, 45 nm bak. Begge disse har fulgt lederbåtens spor.

Les mer om David Raison spesielle båt her.

Strevsomme byger

Feltet rapporterer om slitsomme døgn. I stillebeltet er det kraftige regnskurer med opp til 50 knops vind i bygene, etterfulgt av blikkstille. Værsystemet gir soloseileren en tøff utfordring. Feltet ligger mellom Kapp Verde øyene og ekvator. Lederbåten ligger på 3 grader nord, og har 1144 nm til mål.

Måtte forlate båten

Mathieu Claveau kolliderte med et ukjent objekt. Det blåste 10 knop da det skjedde. Jeg sov og våknet av et kraftig smell. Når jeg så ned under dekk så jeg vannet fløt omkring. Jeg gikk ned og det så ut som at treskroget hadde eksplodert. Jeg må ha truffet et objekt av metall. Båten ble fylt med vann i løpet av en time. Jeg forsøkte å øse, men fant raskt ut at det var nytteløst, forteller Claveau via satilitttelefon til regattaarangøren Mathieu Claveau gjorde de han skulle. Trykket den røde knappen på Sarsat senderen. Et frakteskip var i nærheten og de fikk satt ut en lettbåt for å plukke opp seileren. De fikk plukket han opp 90 minutter etter at batteriet sluttet å virke. – Jeg ble overrasket over hvor raskt jeg ble funnet. Jeg hadde forbredt meg på å være et par døgn i flåten, forteller franskmannen.

Følg regattaen her