Lørdag braker det løs i Alicante

Volvo Ocean Racse 2011/12 sterter allerede i helgen. Lørdag starter regattaen med inport regatta for de seks deltakende båtene i Alicante. TV2 sender direkte på TV2 Sport og TV2 Sumo i halvannen time fra kl 1345.

Publisert Sist oppdatert

Dette blir første gang alle seks båtene møtes i regatta. Da regner vi ikke den obligatoriske testseilasen der båtene også måtte gjennomføre andre øvelser som mann over bord manøvre etc.

Ken Read (USA), skipper på «PUMA Ocean Racing», har gjort seg sine observasjoner om konkurrentene:

- Noe av det beste ved å delta i en utviklingsklasse er når båtene kommer ut i dagslys og du får sett alle detaljer konkurrentene har tenkt på. Vi har lagt vekt på å få vekten så lavt som som mulig. Dekk og hyttetak er tegnet for å få vekten lavt og vi har jobbet med å få alle deler på eller under minimumsvekt. Noen av båtene har J-24 dekk, det vil si er uten hyttetak for å redusere luftmotstand. Vi liker i hvert fall hva vi har gjort, sier Read.

- «Abu Dhabi» (Farr) har en åpen cockpit design for å kunne stue seilene lavere. Vi mener at den nye regelen om færre seil, og det at vi ikke kan fylle rommet lengst akter på unnavind, har ført til at vi har valgt å stue seilene under dekk. En åpen cockpit ville ikke gi oss plass til det.

- «Campers» (Botins) justerbare forstag har vært et samtaleemne her. Mens alle andre har valgt en fast lengde på forstaget, har «Camper» et hydraulisk system for å kunne justere loggingen av masten under forskjellige forhold. Vi har lest reglene slik at dette ikke skulle være mulig, men New Zealenderne har fått gjennomslag for sin tolkning. «Camper» har også plassert stikkkjølene aktenfor mast og kjøl, mens de andre har gått i en annen retning. Våre er faktisk lenger foran enn selv «Ericsson 4». Alle Juan K-båtene - «Puma», «Telefonica» og «Groupama» - har negative kurve på stikkjølene. Dermed peker bunnen av kjølene mot hverandre. 

Når de seks Volvo Open 70s stiller opp i den første In-Port seilasen i 2011-12 Volvo Ocean Race 29. oktober vil hvert lag være raskt ute med å analysere sitt eget nivå. I en regatta med ni etapper ti havneregattaer vil en båt som ikke løfter seg underveis sakke akterut.

Chris Nicholson (AUS), skipper på «CAMPER with Emirates Team New Zealand», beskriver et par området de har vært spesielt opptatt av.

Stikkjølene er viktig faktor for disse båtene. Våre ligger bak masten og vi er de første som har satt dem i den posisjonen. Vi har ikke spart på noe for å få riktig form og vekt. Alle andre har stikkjølene foran masten. For å unngå at de brekker må man la være å treffe objekter i vannet.

- Det andre viktige området er seilprogrammet. Med færre tillatte seil har vi åpnebare hull i vår garderobe. Derfor må våre seil være designet til å møte et utvidet bruksområde, sier Nicholson

Skrogene er alle mer fulle i forskipet. De tre Juan K båtene er alle tydelig fullere enn «Ericsson 4». Hensikten er å løfte baugen mest mulig når båten skyter fart på unnavnind. «Abu Dhabi» er enda mer ekstrem ettersom denne helt tydelig er designet for "bow up" sailing selv om den synes å ha mindre "drag" i akterskipet enn Juan K båtene. «Camper» på sin side ser ut til å være en utvikling av den tidligere «PUMA» med noe mer fylde i baugen, om enn ikke på langt nær så mye som de andre båtene.

Ken Read regner med at alle båtene kommer til å ha "sine" drømmeforhold, også tre år gamle «Sanya» som er lettværsfavoritten. Read tror på en jevn regatta med mange forandringer i ledelsen.

Her er skipperne, båtnavn og designer:

Frank Cammas, Groupama, Juan Kouyoumdjian design

Iker Martinez, Team Telefonica, Juan Kouyoumdjian design

Ken Read, PUMA Ocean Racing, Juan Kouyoumdjian design

Chris Nicholson, CAMPER, Marcelino Botin design

Mike Sanderson, Team Sanya, Farr Yacht Design

Ian Walker, Abu Dhabi Ocean Racing, Farr Yacht Design

Les også intervju med Aksel Magdahl her