Søk i arkivet

Mini Transatbåtene på vei mot Brasil

I går startet de 22-foterne på andre og siste etappe. Polakken Radoslaw Kowalczyk rakk akkurat i mål får han startet på nytt.

Første båt med Sébastien Rogues som skipper kom alt i mål på Maderira for 10 dager siden etter nesten 9 døgns seiling fra Frankrike. Radoslaw Kowalczyk kom i mål onsdag kveld, fikk en legesjekk, teknisk sjekk, og startet på den 3100 nm lange etappen over Atlanterhavet etter en kort natts søvn.

Pogo 2 dominerer
I klassen for seriebygde båter har Pogo 2 tatt alle toppplasserinegene. Faktisk alle fra 1. til 7. plass. Resultatlisten viser at man kan hevde seg i eldre båter. Benoit Mariette fra Frankrike leder Proto-klassen etter første etappe. Han seiler en Pogo 2, bygget i 2005. På andre ligger Clement Bouyssou med en båt fra 2004. På tredje ligger Davy Beaudart, han med en Pogo 2 fra 2007. Først på 8. Plass dukker det opp en annen konstruksjon. Der ligger Benoit Lenglet med en Nacira 6,50 fra 2008. En båt med mer moderne linjer bla knekkspant.

Lombarddesign i Proto

I klassen for spesialbygde båter leder Sebastien Rogues. Han seiler en Lomard-konstruert mini, bygget i 2008. Mens raskeste Pogo brukte 5,1 knop i snitt på første etappe, seilte Rogues 5,38 i snittfart på vei fra Charente-Maritime i Frankrike til Funchal på Madeira. David Raison med den meget spesielle båten med rund baug ligger på andre, mens Jorg Riechers fra Tyskland tok tredje plassen på første etappe.

Rask start
De raskeste båtene holder en fart mellom 8 og 9 knop i dag. Rumbline ligger vest for Kanariøene, og første utfordring vil være om man skal legge kursen mellom øyene for å få ekstra vind av den termiske effekten. Du følger regattaen her.




 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen