Søk i arkivet

Tarifa under fokka. «Berge Viking» 3. okt. foto Mikkel Thommessen
Tarifa under fokka. «Berge Viking» 3. okt. foto Mikkel Thommessen

Bør satse norsk, sier Lunde

En av dem som gleder seg over at Stavanger Kommune vil bevilge midler til et forprosjekt for Volvo Ocean Race, er Peder Lunde jr, nå på vei med «Berge Viking» til Alicante.En av dem som gleder seg over at Stavanger Kommune vil bevilge midler til et forprosjekt for Volvo Ocean Race, er Peder Lunde jr, nå på vei med «Berge Viking» til Alicante.

Bildet over: Peder Lunde jr. til rors i «Berge Viking» på vei til Alicante. Foto Kaj Haagensen

- Om Stavanger skulle få anløp av Volvo Ocean Race flåten, ville det vært veldig positivt, sier Peder Lunde, mannen som skapte norsk bevissthet omkring Whitbread Round the World Race, Volvo Ocean Race forløperen, med sitt «Berge Viking» prosjekt for nøyaktig 30 år siden. Det er dette jubileet som nå markeres ved at båten og mesteparten av mannskapet fra regattaen har reunion i Alicante til Legends regattaen der 12 tidligere Whitbread/Volvo båter samles i dagene før starten på Volvo Ocean Race 5. november.

Stavanger forbereder nå sin søknad for 2017/18, og velger dermed å stå over regattaen i 2014/15. – Det vil gi oss bedre til å forberede oss, ikke minst om man skal ha sjanse til å få en norsk båt i regattaen, sier Næringssjef i Stavanger Kommune, Svein Arild Holmen. Det er nemlig helt klart fra Volvo Ocean Race ledelsen, med Knut Frostad i spissen, at man vil gi preferanse til vertskapsbyer som også stiller med båt i regattaen. Totalt for anløp og båt trengs det derfor trolig rundt 180 millioner kroner.

Må satse norsk

- Jeg håper at man vil satse på et båtprosjekt med norske seilere, sier Peder Lunde som selv hadde bare nordmenn om bord, da «Berge Viking» tok en sterk 8. Plass blant 26 konkurrenter i 1980/81. – Jeg tror det er viktig for norske sponsorer, selv om det nødvendigvis må være et eller flere selskaper med et internasjonalt nedslagsfelt, å profilere de norske fargene, sier han. – Da vi lanserte vårt prosjekt la vi spesielt stor vekt på at det skulle forankres i befolkningen, ikke bare blant dem som seilte. Det oppnådde vi og så eksempler på det da vi besøkte kystbyene fra Oslo til Molde. Hvor vi kom var det folkefest, skolebarna fikk fri og det var hormusikk på brygga. Interessen og entusiasmen for «Berge Viking» var enorm og jeg har samlet på avisutklippene fra den gang. De fyller mange permer og er bevis på at også innlands Norge fulgte oss på vår seilas jorden rundt. Det samme ville vi ikke oppnådd med et lag med seilere fra New Zealand om skipperen og flagget på båten var aldri så meget norsk, sier Lunde. – Jeg tror at en sponsor vil se dette og at det vil være god omdømmebygging å profilere et norsk lag. Et slikt prosjekt vil være bra for intern markedsføring, sier han og viser til erfaringene med Bergesen rediet, både blant seilende sjøfolk og dem som jobbet på land.

Kan utdanne norske seilere
Mange vil innvende at man umulig kan hevde seg mot internasjonale proffer med et lag av norske seilere. Det er ikke Lunde enig i. - Dersom man har 2017/18 som horisont, har man god til å forberede seg. Ved å spisse NORsteam prosjektet bør man kunne få frem gode nok seilere. Utfordringen ligger i å få dem tøffe og sultne nok. Aksel Magdahl er en naturlig frontfigur som snarest må inn i dette prosjektet, og vi har flere andre norske seilere som har erfaring og som er gode nok, mener Peder Lunde. Han mener at man nok bør ansette en topp internasjonal trener, og at det er mye å hente fra det engelske «Bear of Britain» prosjektet til hans avdøde venn Kit Hobday.

Utstilling i Alicante
Representanter fra Stavanger reiser nå til Alicante for å få med seg stemningen og hente kunnskaper fra andre anløpshavner. Der vil de blant annet treffe på et stort antall «Berge Viking» supportere i røde, blå og hvite t-skjorter. – Vi skal sette vårt preg på arrangementet der, sier Peder Lunde som allerede har invitert folkene  fra Stavanger til «Berge Viking» der de kan med egne øyne se hva båten har betydd og fremdeles betyr i seilermiljøet.

 


 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen