Skal Stavanger søke Volvo Ocean Race?

Det er et spørsmål formannskapet i byen nå skal ta stilling til, og i første omgang bevilge et beløp til å gjennomføre et forprosjekt.

Publisert Sist oppdatert

Spørsmålet om Stavanger skal søke om å bli vertsby i Volvo Ocean Race har versert i politiske kretser i Stavanger helt siden daværende ordfører Leif Johan Sevland lanserte ideen under siste nyttårstale. I neste uke, 6. oktober skal byens nyvalgte formannskap ta stilling til om man skal beviilge midler til et forprosjekt med kr 100.000 i inneværende år og 300.000 i 2012 for å utrede om hvorvidt byen for alvor skal kaste seg inn i kampen om å få den populære regattaen til Rogalandsbyen.

Etter det Seilas nå erfarer er det først i 2017/18 det er aktuelt å søke, ettersom man anser tiden frem til den neste regattaen i 2014/15 for å være for kort. Det som nå må utredes i et forprosjekt er om det i det hele tatt er mulig å få havneanløp uten også å stille med båt i regattaen, og dersom det ikke er mulig, hvordan man skal finansiere en norsk båt, og hvilke personer et slikt prosjekt kan bygges rundt. Det er kun et fåtall norske selskaper det kan være aktuelt for å gå inn i et slikt prosjekt. De fleste av dem har nær tilknytning til Stavangermiljøet.

Må garantere selv

Det første byen må ta stilling til er om man vi stille garanti for de ca 30-35 mill. kroner i form av kontanter og tjenester det koster å ha et anløp. Ifølge Volvo Ocean Race sjefen Knut Frostad er det urealistisk å tenke seg at byen skal tjene penger på et slikt opphold, men at man må tenke langsiktig å se dette som en viktig markerdsføring av byen og regionen.

Nytt mot «gammelt»

En ny båt i Volvo Ocean Race koster idag rundt 150 millioner kroner. Et prosjekt med en tre år gammel båt trolig rundt 100 mill. Forskjellen utgjøres ikke bare av prisdifferansen mellom ny og gammel båt, men også fordi leadtime med en gammel båt er vesentlig kortere. Tidligere generasjons båter har deltatt i Volvo Ocean Race før, og har tidvis vært med å hevde seg, men de nye båtene har vært gjennomgående raskere under de fleste forhold.

I årets regatta deltar fem nye og en eller to tre år gamle båter. Den ene av de «gamle», «Team Sanya» seiles av den dobbelte VOR vinneren Mike Sanderson som har valgt nordmannen Aksel Magdahl til navigatør. Denne båten er ellers bemannet med toppseilere fra New Zealand og spås av mange til å kunne gi de nye båtene skikkelig konkurranse, særlig i lett vind. Utfallet av det kommende Volvo Ocean Race vil derfor gi Stavangerfolkene en viss pekepinn om det vil være nødvendig å bygge en ny båt, eller om man kan klare seg med en eksisterede. Særlig om man tenker seg å delta i mer enn ett race, kan det være gode holdepunkter for det siste.

Norsk aktør

Det er idag ikke andre seriøse norske aktører i Volvo Ocean Race enn Aksel Magdahl, om en da ser bort fra sjefen for selve arrangementet, Knut Frostad. Magdahl fikk heltestatus etter forrige race der han navigerte underdog-båten «Eriksson3» til etappeseir på den lengste og mest krevende etappen. Når han nå er tatt inn i varmen av selveste Mike Sanderson bekrefter det Magdahls posisjon. Trolig vil han kunne velge å vrake i jobber i tiden fremover, men han vil sikkert være interessert i å fronte et norsk prosjekt dersom han får de rette menneskene rundt seg og har tro på opplegget, selv om vi vet han har konkrete planer som går i en litt annen retning. Han vil uansett være den viktigste person for Stavanger å få med på laget.

Les artikkel i Aftenbladet.no her