Får seilsporten sin Bernie Ecclestone?

De mest optimistiske på seilsportens vegne tror at America's Cup kan bli seilsportens svar på Formel 1 racing. Det profilerte journalisten Eliane Bunting, Yachting World tviler sterkt.

Publisert Sist oppdatert

Det er ikke tvil om at America's Cup World Series i Plymouth nylig var en publikumssuksess. Men var det kommersielt vellykket? Gitt kostnadsnivået har Bunting sine tvil. Dette er en av seilsportens mest risikofylte investeringer, mener hun.

Konseptet er basert på Russell Coutts' visjoner om at America's Cup kan stå på egne ben kommersielt om man kjører en sammenhengende serie regattaer med høyeste grad av teknologi på alle områder.

Mannen som har fått den vanskelig oppgaven å få America's Cup til å bli et velfungerende going concern er Richard Worth, som er satt til å lede America's Cup Event Authority (ACEA). Worth's bakgrunn skulle være ideell, som tidligere markedssjef for UEFA Champions League. Fotball tilfredsstiller sine milliardærinvestorer ved å generere enorme overskudd og utbytter. Kan seilsporten oppnå det samme?

Risikoen er enorm gitt de store summene som er involvert og det korte tidsaspektet frem til America's Cup finalene i 2013. - Fra starten på World Series og frem til avslutbningen av America's Cup, er hundrevis av millioner dollar investert, innrømmer Worth. Tallet er ifølge andre kilder innenfor ACEA systemet på rundt USD 300m. Bare investeringen i TV utstyr og bemaning er på UD 16m.

- ACEA og America's Cup Race Management låner i realiteten pengene fra Oracle Team, sier Worth. Det betyr at det i reaiteten er Larry Ellison som betaler regningene.

Ifølge Worth er det vanlig at man i fotballkretser får 80 prosent av inntektene kommer fre billettinntekter og 20 prosent fra sponsormarkedet. I seiling vil det trolig måtte bli omvendt, sier han

Det har vært krevende å skulle få byer og destinasjoner til å finansiere regattaene. Plymouth Council har etter sigende brukt GBP 100-200,000, men de skal ikke ha betalt noe cash til arrangørene. - Vi måtte gjøre det på denne måten for å kmomme igang, sier Worth.

Den neste arrangøren av America's Cup World Series, Napoli skal ha betalt fem millioner Euro for å få arrangementet, i tillegg til at byen også yter forskjellige tjenester. Andre byer skal etter sigende  betale mye mindre og byer som Auckland og Sydney var overhodet ikke villige til å påta seg oppgavene å arrangere.

Worth antyder at man ikke vil komme tilbake til Plymouth uten at byen legger penger på bordet, og han mener at erfaringene vil vise at vil være verdt ca GBP 10 mill. for en arrangør. For investorer er det imidlertid et stort spørsmål om verdien av å arrangere America's Cup.