Masten ramlet ned, rigget den opp igjen

Class 40-båten «Bet1128» røk forstaget, og masten falt, men båten mistet bare fire plasser.

Publisert Sist oppdatert

Hovedbilde: Gaetano Mura (ITA) og Sam Manuard (FRA) mistet masten, men fikk den kjapt opp igjen.

Fem Class 40-båter i Transat Jaques Vabre må inn til land for å gjøre reparasjoner. Lederbåten «GDF Sueez» hadde mistet begge vindgiverene i mastetoppen og hadde i natt en kjapp stopp i Spania for å hå nye. Pit-stoppet gikk så raskt at båten unngikk å miste ledelsen.

Nesten kollisjon

I går røk «Bet1128» rulla til forseilet, og masten falt bakover, men gikk ikke i vannet. Rett bak hekken lå «Caterham Challenge». Heldigvis ble båten håndstyrt, for båten måtte gjøre en brå unnamanøver for å ikke treffe «Bet1128» da masten ramlet ned. Båten er en søsterbåt til «GDF Sueez» som leder. Gaetano Mura (ITA) og Sam Manuard (FRA), konstruktøren av båten, klarte å få masten på plass i løpet av kun en time. Båten holder nå kurs mot Spania for å få reparert kabler i masten, og for å fikse forstaget. Båten falt fra en 8. Til en 12. Plass, men vil miste ytterligere plasser.

Flere som må stoppe

«Tales Santander 2014» lå på andreplass. Den spanske båten har fått skade på rorlageret og er på kurs mot La Coruna, men vet ikke hvor lang tid reparasjonen vil ta. «11TH Hour Racing» røk også forstaget, men masten ble stående. Båten har snudd, og er på vei til Brest hvor de vil ta en avgjørelse på hva de vil gjøre videre.

Følg Transat Jacques Vabre her

Video fra lederbåten «GDF Sueez».

«GDF Sueez» leder, tross en tur innom Spania for å plukke opp ny vindgver.
«GDF Sueez» har alt hatt et pit-stop i Spania. Flere båter er på vei for det samme.
«Bet1128» mistet masten og bråstoppet. Båten bak var nær i å seile inn i hekken på den.