Masten ramlet ned, rigget den opp igjen
Class 40-båten «Bet1128» røk forstaget, og masten falt, men båten mistet bare fire plasser.
Hovedbilde: Gaetano Mura (ITA) og Sam Manuard (FRA) mistet masten, men fikk den kjapt opp igjen.
Fem Class 40-båter i Transat Jaques Vabre må inn til land for å gjøre reparasjoner. Lederbåten «GDF Sueez» hadde mistet begge vindgiverene i mastetoppen og hadde i natt en kjapp stopp i Spania for å hå nye. Pit-stoppet gikk så raskt at båten unngikk å miste ledelsen.
Nesten kollisjon
I går røk «Bet1128» rulla til forseilet, og masten falt bakover, men gikk ikke i vannet. Rett bak hekken lå «Caterham Challenge». Heldigvis ble båten håndstyrt, for båten måtte gjøre en brå unnamanøver for å ikke treffe «Bet1128» da masten ramlet ned. Båten er en søsterbåt til «GDF Sueez» som leder. Gaetano Mura (ITA) og Sam Manuard (FRA), konstruktøren av båten, klarte å få masten på plass i løpet av kun en time. Båten holder nå kurs mot Spania for å få reparert kabler i masten, og for å fikse forstaget. Båten falt fra en 8. Til en 12. Plass, men vil miste ytterligere plasser.
Flere som må stoppe
«Tales Santander 2014» lå på andreplass. Den spanske båten har fått skade på rorlageret og er på kurs mot La Coruna, men vet ikke hvor lang tid reparasjonen vil ta. «11TH Hour Racing» røk også forstaget, men masten ble stående. Båten har snudd, og er på vei til Brest hvor de vil ta en avgjørelse på hva de vil gjøre videre.
Følg Transat Jacques Vabre her
Video fra lederbåten «GDF Sueez».