PROVIANT: Mat er billig på Kanariøyene og ARC-seilerne stuer om bord store mengder mat og drikke før de legger ut på Atlanterhavet. (Foto: H. Nissen-Lie)
NØDBLUSS: Sikkerhetsutstyret er viktig for alle som skal på langfart. ARC-arrangørene holder kurs og står for realistiske prøver med nødbluss og raketter i Las Palmas før start. (Foto: H. Nissen-Lie)
MANGE BARN: Også de mange barna som er med har mye moro i den flotte båthavnen i Las Palmas. (Foto: ARC)

1400 seilere klare for Atlanterhavet

@font-face { font-family: "Times";}@font-face { font-family: "New York";}@font-face { font-family: "New York";}p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal { margin: 0cm 0cm 0.0001pt; font-size: 14pt; font-family: Times; }.MsoChpDefault { font-size: 10pt; font-family: "New York","serif"; }div.WordSection1 { page: WordSection1; }Av de 280 båtene som skal delta i Atlantic Rally for Cruisers er 14 norske.

Publisert Sist oppdatert

HOVEDBILDE: Ukene før starten går fra Las Palmas er ARC-seilerne travelt opptatt med forberedelser om bord og livlig sosialt program på land.  (foto: ARC)

280 båter og 1400 seilere fra 31 land møtes i disse dager i den store havnen i Las Palmas på Grand Canaria for å gjøre seg klare til årets ARC – Atlantic Rally for Cruisers, som starter 24. november. 14 av båtene er norske.

76 av båtene, 33 prosent av hele flåten, seiler med britisk flagg. Som en god nummer to er Tyskland med 33 båter, men så følger Norge med 14 båter. Sverige har åtte, Danmark og Finland fire båter hver. Antall seilere er 1400, av dem er 26 barn under 16 år. 18 prosent er kvinner og syv av dem seiler som skippere. Eldste deltager er 77 år, gjennomsnittsalderen for alle er 48 år. Den yngste skipperen er norsk og 19 år gammel.

Flest cruisingbåter

Hele 159 av de startende ARC-båtene deltar i cruisingklassen der båtene er under 60 fot. 28 er påmeldt i racingklassen og 23 i flerskrogsklassen. Alle båtene, med unntak av de som seiler i racingklassen, har lov til å bruke motor under overfarten. Den tiden båten går for motor skal imidlertid føres i loggboken og må oppgis ved ankomst. På den måten risikerer man ikke å måtte feire julen alene på havet om passatvinden skulle utebli. Hele ideen med ARC er jo å ha det trivelig både underveis og i land. Og i Karibia venter julen og vinteren med både sol og varme, mens passaten gir drømmeforhold for turseiling fra øy til øy hele vinteren gjennom.

Konkurranse om seilerne

Det er blitt konkurranse om turseilasene over Atlanteren i år. Jimmy Cornell, mannen som startet det hele for 28 år siden, er tilbake på arrangørsiden med en ny tur-regatta, Atlantic Odyssey. Den består av to seilaser med forskjellige start- og ankomststeder.

Den første starter fra den nye marinaen i Arrecife på Lanzarote 16. november og har mål på den franske øya Martinique. Den andre starter fra den lille øya Palma på Kanariøyene 8. januar neste år og har mål på Grenada i Vestindia. Palma ligger lengst mot vest og det var også herfra Columbus la ut på sin første atlanterhavsseilas.

Det er ingen norske båter påmeldt i Atlantic Odyssey. Her er det flest franske båter som starter, fulgt av tyske og britiske.

Flere båter

Det er trolig langt flere norske båter som seiler over Atlanteren til en vinter i Vestindia i år enn de 14 som deltar i ARC. Noen velger å seile innom Kapp Verde-øyene, andre direkte til Brasil, mens noen vil bruke mer tid på å bli kjent med de mange Kanariøyene og starter overfarten senere når passatvinden er stabil.

Ved påsketider velger en del å fortsette seilasen vestover mot Panamakanalen og Stillehavet, mens andre seiler sydover langs Sør-Amerikas lange østkyst, og noen kanskje helt syd til Falklandsøyene, Kapp Horn og Antarktis. Men de fleste norske seilerne må nok vende baugen nordøstover for å komme hjem til gamlelandet i løpet av våren og sommeren.