Endelig start
Endelig start

Endelig start

I over to uker har 84  soloseilere ventet på redusert vind. Nå venter andre farer for de 22-fots lange havseilerne.

Publisert Sist oppdatert

Lavtrykkene har stått i kø i Atlanterhavet, og har skapt problemer for regattaarrangøren. De 6,5 meter lange båtene skal på to etapper seile over 4000 nautiske mil, over Atlanterhavet. Det har vært for tøft forbåtene å krysse Biscaya.

Et lite vindu

Kl 09.00 tirsdag morgen er de endelig av gårde fra Douarnenez i nordvest Frankrike. Rett etter en av de kraftigste stormene på flere år, er det et lite vindu med gunstig vind. Vinden er nå fra nordvest, men alt fra i morgen kommer vinden fra sydvest, og gir kryss over beryktete Biscaya. Første etappen er på 1 257 nautiske mil til Lanzarote. Om det blir for ille har deltagerne lov til å gå i havn for maksimalt 48 timer. Andre etappen går fra Lanzarote over Atlanterhavet til Pointe a Pitre i Karibia.

Fare for containere

I stormen i går mistet et containerskip 15 containere som dupper i vannskorpen i området der de små båtene vil seile i 10-15 knops fart. Dette skaper nye utfordringer for arrangøren som vil forsøke å spore disse, og oppdatere deltagerne på hvor disse befinner seg.

Mobiltelefoner forbudt

Kl 0630 i dag måtte deltagerne levere inn sine mobiltelefoner til arrangøren. De er forbudt å bruke i båten. Klassereglen er streng når det gjelder teknologiske hjelpemidler. Også i Figaro-klassen som Kristin Songe-Møller seiler er det forbudt med mobiltelefon. Det skapte utfordringer for den norske soloseileren når hun brakk masten under Atlanterhavsregatta i vår. Ikke på havet, men når hun ankom havn, og ikke hadde noe å ringe med.

To klasser

Det seiles i to ulike klasser i Mini Transat. Proto og Standard. Proto er spesialbygde båter i karbon. Disse har vippekjøl og karbonmast. Standard er verftsbygde båter med aluminiumsmast og fast kjøl. Det er i Proto-klassen utviklingen skjer, men det er ingen nybygde båter som stiller til start i år. Trenden de siste årene er at mange av de gode seilerne stiller i Standard-klassen, og denne er også størst. 53 båter seiler standard, mot 31 i Proto.

Du kan følge regattaen her.