Hvis jeg var Dean Barker.......

Ingen misunner Dean Barker den posisjonen han nå befinner seg i, knappe to timer før start i dette århundres viktigste seilas. Hva ville jeg gjort i hans sko?

Publisert Sist oppdatert

Hovedbilde: Dean Barker og Jimmy Spithill med pokalen mellom seg.

Emirates Team New Zealand får den favoriserte babords starten som gir båten ti sekunders forsprang inn i starboksen. Dette må utnyttes. Det har vært kommentert at ETNZ i motsetning til OTUSA ikke har kjørt strekk på tid mot startlinjen. At de i flere av de siste startene har vært en anelse sene i forhold til konkurrenten kan tyde på at Barker og Davies ikke har hatt full kontroll på å beregne tiden til startlinjen. Et par meter i favør av en av båtene kan være avgjørende.

Velger de lo spor bør ETNZ ha plass i le slik at de an seile lavt og akselerere. Forskjellen på å foile eller ikke er av stor betydning. Om ETNZ runder først må de holde trykket. Se fremover hvor det er best trykk, men følg konkurrenten i jibbene. Å la vær å jibbe med OTUSA før merket igår var en tabbe. Det gjelder å posisjonere seg slik at om OTUSA vil splitte må de legge inn en ekstra jibb.

ETNZ er sårbar på kryssen. Fartsoverskuddet fra begynnelsen av serien har de måttet gi fra seg. Unngå for all del leslag. Det funker ikke for 72 fot katamaraner. Bruk styrbordfordelen ved hver anledning til å krysse forenom. Slå på topp når forspranget er minst 100 meter. Bestem tidlig om det er styrbord eller babord runding før lensen og planlegg ruten dit med færrest mulig slag.

På den siste lensen gjelder det å ligge mellom konkurrenten og merket. Når man befinner seg på sløren mot mål er seilasen avgjort, men vi anbefaler ikke å ta frem champagnen før mållinjen er passert.

Heia ETNZ!