«Artemis» møter «Luna Rossa» i semifinalen

Som ventet valgte «Emirates Team New Zealand» å gå direkte til finalen i Louis Vuitton Cup og la «Artemis Racing» og «Luna Rossa Challenge» kjempe om den andre finaleplassen

Publisert Sist oppdatert

Semifinalene i Louis Vutton Cup mellom «Artemis Sailing» og «Luna Rossa Challenge» går fra 6. til 15. august der den som først vinner fire seilaser møter «Emirates Team New Zealand” om retten til å utfordre «Oracle Racing USA» til selve America's Cup. LVC finalene starter 18. august og varer til en båt har vunnet syv seire.

Årets Louis Vuitton Cup er de 30 i rekken av utfordrerseilaser sponset av den franske luksusvaremerkeprodusenten. Regattaen er neppe blant de mest vellykte for sponsoren som var blitt lovet 12-15 utfordrere til amerikanske «Oracle». Med tre båter totalt og bare en båt på banen i de fleste seilasene har publikumsinteressen vært minimal, men med semifinalene som starter 6. august og de derpå følgende finaleseilasene er det håp om at interessen vil ta seg opp.

De første seilasene om Louis Vuitton Cup fant sted i Newport, Rhode Island i 1983 da vinneren av cupen, «Australia II» endte opp som den første utfordrer i America's Cup daværende 132 årige historie som lyktes i å fravriste amerikanerne pokalen som til da hadde stått godt boltet fast i troférommet i New York Yacht Club på Manhattan. En bedre start på Louis Vuitton Cup kunne sponsorene neppe ha håpet på.

Senere har vinneren av Louis Vuitton Cup også vunnet selve  America’s Cup fire ganger.

Her er en rask oversikt:

1983 Winner: Australia II, vant 4-3

1987 Winner: Stars & Stripes 87, vant 4-0

1992 Winner: Il Moro di Venezia, tapte 5-1

1995 Winner: Team New Zealand, vant 5-0

2000 Winner: Luna Rossa, tapte 5-0

2003 Winner: Alinghi, vant 5-0

2007 Winner: Team New Zealand, tapte 5-2

Egne regler for forsvareren

Mens pokalforvsraren har rett til å motta alle farts- og tekniske data fra utfordrernes seiling, er det ikke slik at forsvareren har en tilsvarende plikt overfor utfordrerne. Det gir dem en stor fordel, ved at de til enhver til kan sammenligne med egne data og trimme opp båten etter disse.

«Emirates Team New Zealand» har derfor levert inn en rekke spørsmål rettet til den internasjonale jury om hvorfor «Oracle» ikke også må innlevere sine data fra deres tobåtstesting på regattabanen, ofte foretatt rett i etterkant av en utfordrerseilas.  Dagens regler går ut på at utfordrerne må offentliggjøre sine tall. «Oracle» kan punche disse tallene rett inn in sin computer og på den måten lett sammelinligne med egne tall.

- Det betyr at de nok har en fordel ved å vite alt om oss, mens vi bare må gjette oss til deres tall, sier Glenn Ashby fra «Emirates Team New Zealand».