America's Cup slaktes i pressen

Både finansavisen Bloomberg´s og New York Times har lite godt å si om Larry Ellisons visjonære endringer av America' Cup

Publisert Sist oppdatert

Hovedbilde: Det begynner å bli lenge siden Larry Ellison og Russell Coutts kunne heve armene i triumf etter å ha vunnet America's Cup. Nå hagler kritikken.

Etter at Larry Ellison endelig sikret seg America’s Cup I 2010 besluttet han å forandre denne elitistiske gentleman's sporten til en TV sport for massene: «NASCAR on San Francisco Bay», skriver Bloomber´s Jonathan Mahler. Ellison ville gjenskape cupen for Facebook, ikke Flintstones generasjonen. På en mate har Ellison levd opp til sine løfter. Resultatet er en innovativ, men kollosal fiasco.

Det viser seg at selv ikke seilsportens billionærer er villige til å bruke USD 100 mill. for å bygge og vedlikeholde båter til Ellison absurde spesifikasjoner. I tillegg viser det seg også at seilerne ikke har spesielt lyst til å seile dem.

Selvsagt blir ikke en megaloman billionærs visjoner komplette om ikke også skattebetalerne betaler sitt. Byen San Francisco har brukt millioner for å restaurere  sjøfronten selv om man nå er I ferd med å erkjenne at Ellison's løfter om økonimisk aktivitet rundt America’s Cup for det meste har vært løst prat. Russell Coutts, Oracle teamets CEO, erkjenner nå at det har vært gjort feil og at vinneren av årets seilaser trolig vil gå for mindre og tryggere båter til de neste cupseilasene.

New York Times