Ingen glede i America's Cup leiren

Ikke bare var America's Cup folket preget av minnestunden for Bart Simpson sist fredag, men utsiktene for at bare to båter kan komme til å stille i Louis Viutton Cup skaper heller ikke særlig glede i San Fransisco.

Publisert Sist oppdatert

America’s Cup utfordrer Emirates Team New Zealand har foreslått en vei ut av uføret med sterke egeninteresser som de siste ukene har preget forberedelsene til den 34 America’s Cup regattaen. Den store usikkerheten nå er hvorvidt det svenske «Artemis» teamet i det hele tatt vil rekke starten på Louis Vuitton Cup.

De siste signalene fra det svenske laget som blir ledet av Paul Cayard går ut på at den nye Artemisbåten ikke blir seilklar i løpet av juli. De mangler et nytt vingeseil og det er rapporter som sier den nye båten trenger strukturforsterkninger for ikke å risikere en ny ulykke som tragisk kostet Bart Simpson livet.

- De må også lære å seile den nye båten slik at de kan pushe den uten problemer. Dersom det var oss hadde vi ikke rukket det på den tiden som er igjen, sier Team New Zealand boss Grant Dalton. - Vi er ikke innstilt på å utsette regattaen. Til det har vi for mange forpliktelser og arrangementer vi skal delta på. 

Dersom «Artemis» ikke stiller kan «Emirates Team NZ» måtte seile dag inn og dag ut mot Italias «Luna Rossa» ettersom de to da blir alene i Louis Vuitton ragattaen som er kvalifisering for utfordrerbåtene til America's Cup.  

Om «Artemis» blir klar på et senere tidspunkt kan man komme til å endre formatet slik at den tapende båten i Louis Vuittons innledningsseilaser møter «Artemis» i kampen om den andre semifinaleplassen. Det kan være et mulig alternativ til en trebåts round robin regatta fra begynnelsen.

- Uansett er det ikke akkurat Disneyland stemning her, selv om «Artemis» hadde vært på plass, sier Dalton som gjentar det han har sagt de siste to og et halvt årene, at risikoen for ikke å ha nok deltakere har vært stor. Nå får han tydeligvis rett i sine dystre spådommer. 

«Artemis» kommer til å være under et voldsomt press fra «Oracle» for å stille til start. Oracle sjefene Larry Ellison og Russell Coutts ser nå at uten «Artemis» på plass er sjansene små for å kunne presentere America's Cup som seilsportens F1 eller Nascar of the seas. De nye begrensningene på vindstyrken vil føre til flere utsettelser, færre dager på vannet og vanskeligere for TV og publikum å følge seilasene. TV selskapene er ikke kjent for å være spesielt tålmodige med en sport som skrus av og på med jevne mellomrom.

Det ironiske er at de to lagene som har trent mest,  ETNZ og Oracle seiler uten problemer på San Francisco Bay i vindstyrker langt høyere enn det som nå kan bli begrensninger under seilasene.