America's Cup omskriver kappseilingsregler

America's Cup har omskrevet kappseilasreglene. Alt vi har lært om styrbord og babords halser ved merkerundinger gjelder ikke lenger.

Publisert Sist oppdatert

Hovedbilde: Luna Rossa var først inne i tre båtlengders soner og har retten til veien

Under siste ukes AC45 regatta i Napoli så vi et godt eksempel på hvordan America's Cup ledelsen har omskrevet kappseilingsreglene til å tilpasses seiling i flerskrogsbåter og bruk av moderne trackingteknologi. I en episode under semifnalen i matchseiling mellom Emirates Team New Zealand, Dean Barker og Luna Rossa Team, Fransesco Bruni, ser vi at den italienske båten kommer inn mot kryssmerket for babords halser og kolliderer med New Zealenderne. LIkevel er det Emirates Team New Zealand som blir idømt straff som de må ta ved å vente til båten aktenfor har kommet foran. Hvordan er dette mulig?

Den nye regelen sier at den båten som først kommer inn i tre båtlengders sonen rundt merket skal ha retten til veien, uavhengig av hvilke halser båten befinner seg på. I dette tilfelle var det altså Luna Rossa som var først inne i sonen, og da skulle Emirates Team New Zealand vike selv om båten hadde styrbords halser, og etter våre bergeper (og gjeldende kappseilingsregler), retten til veien. Gjennomføring av denne regelen forutsetter presis måling av båtenes posisjon i forhold til sonen og at denne målingen blir synlig ombord i båtene. Dette er fullt mulig med moderne teknologi, og man må trolig heller ikke til America's Cup seilasenes avanserte teknologi for å få dette til. Trackingfuksjoner utviklet av TracTrac og andre er med mindre tilpasninger fullt i stand til å utføre det samme.

Ekspertkommentatorene Gary Jobsen og Ken Read mener begge at dette er en forbedring av seilreglementet som dermed også bør omskrives til vanlig regattaseiling.

Det andre nye og spesielle for America's Cup er at straffen for forseelser, enten det er ved tjuvstart eller i situasjoner med konkurrerende båter, er å vente til den berørte båten er foran, eller ved tjuvstart, til alle konkurrentene har passert. 360 eller 720 graders vendinger med flerskrogsbåter vil koste for meget i forhold til forseelsen og mye mer enn tilsvarende vendinger for joller og konvensjonelle kjølbåter. Igjen er det teknologien som avgjør idet den straffedømte båten må kunne motta signaler om straff og når straffen er fullendt.

En tredje tilpasning i America's Cups seilregler er at merkeberøring er tillat, slik det nå også er i brettseilas.

America's Cup omskriver kappseilingsregler
Førstemann inn i tre båtlengders soner har retten til veien.