ISAF verdenscup størst i Europa
Verdenscupen sliter med oppslutning i Melbourne og i MIami. Først når sirkuset når Europa er deltakelsen representativ. Her er video som viser hva verdenscupen går ut på.
Hovedbilde: Bjørnar Erikstad tok Norges andre verdenscupseier denne sesongen. Blir det fler?
Seilerne er på plass hjemme og i gang med skole og jobb etter vellykket verdenscupregatta på Palma. Verdenscupen i seiling består i år av fire regattaer. Tre av dem er ferdigseilt allerede. Bare Hyeres gjenstår. Serien som sprer seg over tre verdensdeles sliter med å få god oppslutning fra seilerne, men denne filmen viser mye action og at medieinteressen for OL-seiling er voksende.
Vi har laget en oversikt over deltakelsen i de tre verdenscupregattaene hittil i sesongen. Mens regattaene i Melbourne og Miami også er overrepresentert av lokale seilere, er det først på Mallorca at seilasene har representative internasjonale felt. I Hyeres 20-27 april blir deltakelsen trolig enda bedre og understreker ytterligere problemene ISAF står overfor
Melbourne
Laser 28
Laser Radial 24
Finnjolle 13
470 m 12
470 w 5
49er 10
49er FX 6
RS:X m 3
101 båter/brett
Miami
2.4 m 17
49er 16
470 m 10
470 d 9
Finn 28
49er FX 8
Laser 70
Laser Radial 29
Nacra 17 7
RS:X menn 20
RS:X kvinner 15
Sonar 8
247 båter
Palma
470 m 68
470 d 43
49er 74
49er FX 34
Finnjolle 72
Laser 119
Laser Radial 66
Nacra 17 34
RS-X m 37
RS.X d 28
2.4 m 25
600 båter
Den nye ISAF presidenten, Carlo Croce, selv tidligere OL seiler i Flying Dutchman klassen på bra nivå, ønsker å endre verdenscupen slik den får den status og oppslutning fra seilerne som verdenscupen i andre idretter har. Han tenker seg tre regattaer for de 20-30 beste i hver klasse, med pengepremier til alle.
Det vil bli stilt store økonomiske krav til arrangørene og man kan derfor tenke seg at destinasjoner som til nå ikke har hatt verdenscupregattaer, som Dubai, Singapore og Qingdao, men som har vist kommersiell styrke, kan bli fremtidens verdenscuparrangører på bekostning av de kjente regattaene i Hyeres, Kiel, Weymouth etc.