Extreme 40 serien øker verdien for sponsorene

En rapport fra konsulentselskapet Havas Sponsorships Insight bekrefter tendensen. Extreme 40 serien øker mediaverdien fra år til år og viser rekordtall for 2012.

Publisert Sist oppdatert

Havas Sponsorship Insights har beregnet medieverdien for 2012 Extreme Sailing Series™ til €27.8 millioner (NOK 194 mill.), fordelt på syv regattaer, sammenlignet med  €25.7 millioner i 2011 fordelt over ni. Økt internasjonal interesse for regattaen som blir sett som god rekruttering for lag til America's Cup og en stadig voksende TV distribusjon er hovedgrunnlaget for de økte verdiene. Stadium sailing i spektakulære byer har brakt seilingen tett på et større publikum og bidrar også til å løfte interessen for serien.

Fra serieåpningen 2013 i Muscat, Oman @ Lloyd Images

Verdiene for 2012 representerer en kraftig utvikling fra 2009 da de tilsvarende verdiene ble anslått til  €5.9 millioner (NOK44.5 mill.), basert på den samme metodikken i målingene.

Mark Turner, Executive Chairman i OC Sport som organiserer og eier serien understreker at det viktigste er å dokumentere den årlige veksten. Mediedekningen er avgjørende for verdien av regattaen som også gir unike business to business muligheter som ikke finnes i annen sport. Han sier at målet for 2013 er å øke verdien med ytterligere 25 prosent.

Serien tiltrekker internasjonal media oppmerksomhet @ Lloyd Images

TV serien med syv programmer, verdsatt til €2.8 millioner, leverte i 2012 til 43 kanaler over fem kontinenter, (mot 18 i 2011). Eurosport, Channel 4 (UK), Sport+ (Frankrike), TRT (Tyrkia), Fox Sports (international) og Band Sports (Brasil) var blant dem som sendte redigert stoff fra regattaene.

Trykte media representerer 10 prosent økning i medieverdien til totalt  €10 million, (NOK 75 mill).  Online media økte til mer enn €1.8 millioner,  med 232 prosent økning av fans på Facebook og 84 prosent økning i følgere på Twitter.

2012 Media Value Statistikk:

Total overall value €27,815,024

Press value €10,001,146

TV value €13,460,648

Online value including Online Video value €1,824,591

Duration of evaluated TV exposure 450h 49m 48s

2011 Media Value Statistikk:

Total overall value €25,870,240

Press value €9,043,159

TV value €12,973,479

Online value €1,465,632

Duration of evaluated TV exposure 303h 38m 19s

2010 Media Value Statistikk:

Total overall value €9,574,055

Press value €3,732,303

TV value €4,465,566

Online value €494,464

Duration of evaluated TV exposure 491h 49m 08s

2009 Media Value Statistikk:

Total overall value €5,910,989

Press value €3,019,281

TV value €2,139,845

Online value €205,383

Duration of evaluated TV exposure 535h 30m