Skatteyterne må betale moroa

America's Cup arrangøren i San Fransisco møter motstand i sponsormarkedet. Skatteyterne må ta regningen.

Publisert Sist oppdatert

Mislykte forsøk på å bringe inn sponsorkronene kan koste skatteyterne i San Francisco mer enn 20 millioner dollar når sluttregningen for America's Cup skal gjøres opp. Med 55 dagers seiling bare seks måneder unna har man ikke klart å finne dekning for mer enn 14 millioner dollar av de 34  millionene som trenges for politi, renhold, transport og andre nødvendige tjenester byen skal yte. Det er heller ikke lett å skape stor betalingsvilje for en regatta som Larry Ellison, en av verdens rikeste menn, står bak.

Mens man opprinnelig hadde regnet med 12 internasjonale lag, er det nå bare tre som stiller. Selv om det bidrar til å redusere kostnadene har det også redusert interessen blant kommersielle sponsorer som byadministrasjonen hadde regnet med ville bidra med rundt USD 300 millioner.

Recreation and Park Commission President Mark Buell og hans folk har bare greid å få inn ni millioner fra lokale givere og fem millioner fra selve America's Cup organisasjonen i form av et usikret lån.

Så ille er det at byens ordfører Mayor Ed Lee personlig stiller opp i kampen om sponsordollarne - Han er optimistisk og tror at det skal bli mulig å hente inn penger i samme takt som utgiftene forfaller, sier ordførerens talskvinne Christine Falvey. Han har også mobilisert sentrale politikere som senator Dianne Feinstein, Demokratenes leder Nancy Pelosi og Board of Supervisors President David Chiu. Det er med andre ord mange på ballen, men selv om heller ikke disse skulle lykkes er oppfatningen i rådhuset at America's Cup arrangementet er verd pengene for byen. - Pengene som vil komme inn fra turister og publikum og merverdiavgifter som genereres fra direktesalg vil uansett være tilstrekkelig til at byen vil komme godt ut av arrangementene, sier Mark Buell.