Sponsorer vil ha verdi for pengene

At sponsorer vil ha noe igjen for pengene de legger på bordet i en idrett, bør ikke komme som en overraskelse – selv ikke på seilere.

Publisert Sist oppdatert

HOVEDBILDE: Sponsorer vil som alle andre forretningsdrivende ha noe igjen for pengene de bruker. (Foto: Morten Jensen)

I nyeste utgave av Seilas kan du lese om hva som får store aktører til å gå inn med store beløp som sponsorer av seilsporten, men ikke minst kan du lese om hvilke utfordringer norske seilere og norsk seilsport står overfor for å kunne klare å samarbeide med næringslivet på en måte som tilfører sporten økonomiske midler.

Journalist Øyvind Bordal har skrevet en omfattende sak, og han har innhentet uttalelser fra mange aktører. Konklusjonen er nokså entydig; skal norsk seilsport lykkes på sponsormarkedet må man kunne gi sponsorene noe tilbake som utgjør en verdi som er minst like stor som den sponsorene putter inn i sporten.

Ikke blåkors lenger

De dager er talte at sponsorene er «snille onkler» som vil gjøre seilsporten en «vennetjeneste». 

En annen konklusjon er at det ikke er umulig å få til sponsor-samarbeid i Norge, og det er et faktum at det fins aktører som faktisk er svært fornøyd med hva de har oppnådd i Norge.

Seilas nr. 2 i 2013 er ute hos abonnentene nå og kommer i løssalg om få dager.